ובכל זאת אותיות פורחות-היכל שלמה

 ובכל זאת אותיות פורחות / וילנה כמשל לזהות יהודית

תערוכה מרגשת ומעוצבת להפליא המבוססת על מבצע גאולתם של ספרי תורה ומגילות שהובאו מוילנה לישראל מוצגת בהיכל שלמה, ירושלים. התערוכה שוזרת את תולדות הספר העברי ומשמעותו יחד עם סיפורה של הקהילה היהודית בווילנה בתקופת השואה.

במהלך מלחמת העולם השנייה נערכו מסעות ברחבי ליטא בהם נאספו עשרות אלפי ספרים וביניהם גם מאות ספרי תורה וספרים בעברית.
לאחר המלחמה הוגדרו הספרים ''אוצר לאומי'' השייך לממשלת ליטא.
במשך למעלה מארבע שנים התנהלו מגעים עם ממשלת ליטא על מנת לשנות את החוק הליטאי המכריז שספרי התורה הם חפצי תרבות שאסור להוציאם מהמדינה.
בתאריך 30.1.2002 יצאה משלחת לווילנה בראשות הרב הראשי לישראל הרב ישראל מאיר לאו, ושבה עם 345 ספרי תורה, גווילים ומגילות.
לאחר שיקום הועברו לבתי כנסת בישראל ובחו''ל 18 ספרי תורה ו-15 מגילות.
120 גווילים שהובאו מווילנה במבצע זה תלויים בחלל התצוגה בהיכל שלמה, כחלק מהמיצב, בתוך שקי הפשתן הממוספרים איתם הגיעו.

התערוכה משלבת מיצג ומיצב, וכן פריטים מחיי הפרט ומחיי הקהילה בווילנה במהלך שנות המלחמה. בין הפריטים: מחזור לראש השנה של חיים מנחם בסוק שהוחבא במלינה (מחבוא) בגטו, יומנים אישיים, ארון הקודש הזעיר אשר הוכן ע''י נכדיו של פרופ' יוסף יהויכין עבור ספר התורה עמו עלה יהויכין לתורה בברגן בלזן. ספר התורה היה עם אילן רמון במעבורת החלל קולומביה.

סיפורו של קונסול ישראל בליטא בשנת 1999 על מבצע הצלת הגווילים

"באחד הימים", הוא נזכר, "הגיעה אל אוזנינו ידיעה בדבר קיומם של מאות גווילי ספרי תורה המוחזקים למשמרת בספרייה הלאומית של ליטא. זו הייתה ידיעה מרעישה ומרגשת. מאותו הרגע החלה השגרירות הישראלית במאמץ עיקש ובלתי־ נלאה להשיג מידע נוסף. המאמץ הזה נשא פרי. הגילויים שגילינו היו מרתקים. הסתבר לנו שלנאצים הייתה כוונה להקים מוזיאון שיתעד את יהדות אירופה שהייתה והושמדה – מעין גלעד מעוות לפעילותם הנפשעת והנמרצת לניקוי האנושות מהעם הטפיל הזה. למטרה זו, ובשיתוף פעולה מלא של הליטאים, ריכזו הנאצים באחת הכנסיות את כל ספרי הקודש שהוחרמו מיהודי ליטא, לאחר שאלה נשלחו אל מותם במחנות ההשמדה. עם הזמן, כאשר רעיון המוזיאון נזנח, ניתנה הוראה להשמיד את הספרים, אלא שההנחיה לא בוצעה. כומר מקומי שמצפונו העיק עליו החליט להחביאם ודאג לשלומם.

"את המידע על הספרים העביר בתום המלחמה פרטיזן מגטו וילנה. הסתבר לנו שלאחר נפילת המשטר הנאצי ועלייתו של הרודן סטלין לשלטון ברוסיה, שוב התקבלה החלטה להשמידם. הפעם רוכזו הספרים בספרייה הלאומית של ליטא וגם הפעם יד נעלמה דאגה שלא יאונה להם רע. ספרן בשם אנטנאס אולפיס, שעבד במקום, התקשה להוציא לפועל את הגזירה והחליט לשמרם. הוא החביא אותם בגומחה שמצא בספרייה וערם עליהם ערימות של עיתונים. אולפיס לא הסתפק בכך. הוא גייס את שאר עובדי הארכיון למשימת שימור הספרים וכך הם השתמרו עם הזמן עד לנפילת חומת ברלין".

קרא עוד-בשנת 2017 התגלה מאגר נוסף של כתבי יד באותה כנסייה 

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה