תמרה דעואל (שטרנברג)

תמרה שטרנברג לבית דעואל (Tamara Sternberg nee Deuel) הייתה ציירת, פסלת ומשוררת.
היא נולדה ב - 1930 בקובנה (Kaunas), ליטא, לאלכסנדר (Alexander), יליד 1897 ולחנה - אנה לבית ברנשטיין (Hanna - Anna Bernstein), ילידת 1899. אחות צעירה לאירנה, לימים – לוסקי (Irena Luski), ילידת 1925.
עם פרוץ המלחמה ניסו בני משפחת דעואל לברוח לכיוון רוסיה, ומשלא הצליחו לחצות את הגבול התיישבו בווילנה (Vilnius), עיר הולדתו של אלכסנדר. בספטמבר 1941 נכלאו בני המשפחה בגטו וילנה. זמן קצר לפני חיסול הגטו בספטמבר 1943 נרצחה אם המשפחה. האב נשלח למחנה קלוגה (Klooga) באסטוניה, שם נספה. האחיות תמרה ואירנה נשלחו למחנה קייזרוולד (Kaiserwald), ליד העיר ריגה (Riga), לטביה. מקייזרוולד הועברו לכמה מחנות עבודה, בהם היו כשנה וחצי. כאשר התקרבו כוחות "הצבא האדום", הוצאו האחיות עם שאר האסירים אל "צעדת מוות", שבמהלכה הצליחו לברוח ולהסתתר עשרה ימים בבית איכרים פולנים, עד להגעת חיילי ”הצבא האדום".
לאחר השחרור התפצלו דרכיהן של האחיות. תמרה הגיעה לרומניה כשהיא חולה בשחפת. לאחר שהחלימה עלתה לארץ ישראל בסיוע "עליית הנוער". במלחמת העצמאות נלחמה בקרבות על גוש עציון ונפלה בשבי הירדני. לאחר חודש שוחררה והתאחדה עם אחותה, שעלתה גם היא לישראל.
לאחר המלחמה השלימה תמרה את לימודיה התיכוניים בבית הספר "מקווה ישראל". היא החלה לצייר ולפסל רק בשנת 1985, וראתה בתיעוד את חובתה כניצולת שואה.
תמרה שטרנברג נפטרה ב - 2007 ונקברה בקיבוץ עינת.
עבודותיה שמורות באוספי האמנות של מוזיאון בית לוחמי הגטאות ו"יד ושם.

מתוך: ארכיון בית לוחמי הגטאות

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה