מצעד החיים 2022

צעדת החיים הליטוואקית למתחם המוות של בורות פונאר.
23/9/1943 ייזכר לדראון עולם, כיום חיסול קהילת יהודי ליטא הוותיקה והמפוארת, על נשותיה וגבריה, סבותיה ונכדיה. מאות יהודי ליטא, אנשי ציבור, חברי ארגונים, תלמידים ומשלחת של ניצולים ובני הדורות הבאים מבית וילנה והסביבה בישראל, בית להנצחה ולמורשת ליטוואקים שהגיעו מישראל השתתפו היום בארוע אזכרה, לזכר קרבנות הרצח היהודיים בפונאר, שליד וילנה.
נשאו נאומים מרגשים - ראשת ממשלת ליטא, שגרירת ישראל בליטא, ראשת קהילת יהודי ליטא, שגריר גרמניה ושגריר ארה"ב בליטא וכן יו'ר איגוד יוצאי וילנה והסביבה בישראל.

מדבריה של מיקי קנטור, יו"ר איגוד יוצאי וילנה והסביבה בישראל

חברים יקרים ידידים ומכובדים,

בואו נאזין כאן כולנו ביחד ובחרדת קודש לדממת הציפורים הטוטאלית, שלנצח מרחפת מעל המתחם הירוק והמקולל הזה. יחדיו נרעד לקול צפירתה הצורמת של הרכבת החולפת, נטה אוזן ללובן האבנים שנותרו כאן אילמות, ואחוזי חיל ורעדה נחוש את רטט נשימות אחינו הטמונים מתחת לרגלינו.
הבה נאפשר לריח דמם הטהור, הזועק בקול מיוסר מתוך רגבי האדמה החומה הזאת, להיספג היטב בתוך ריקמות זכרוננו הרגישות ביותר.
אנו ניצבים בליבו של שדה הקבורה הגדול, של בני הקהילה הליטוואקית. וכל אותן זוועות שארעו כאן בשדות פונאר, הן מיקרו קוסמוס של הגהינום אליו הוטלו מאות אלפי אזרחיה היהודים של ליטא כולה.
נזכור שהשמדת הקהילה המפוארת הזאת, בת מאות השנים, התאפשרה תודות למשמעת השיטתית של הכובשים הגרמנים, מבצעי האידאולוגיה הנאצית, כמו גם לאותם מאות אלפי ליטאים ואוקראינים ששיתפו איתם עולה והצטיינו באכזריותם הסאדיסטית יוצאת הדופן.
הסוגייה הנצחית מוצגת בספר המצויין "היומן הפתוח" של מתילדה אוליקינייטה, אותו ערך פרופ' מינדאוגס קווייטאוסקאס, שר התרבות לשעבר של ליטא: 'מדוע האנשים התמימים האלה נדונו למוות? מה היה פשעם? נענית במשפט - הם היו יהודים, זה היה הכל";...
אני קוראת מכאן למר דאומנטאס, נשיא ליטא הנכבד, אשר העניק השבוע אותות וצלבי הוקרה למשפחות מצילי היהודים הליטאים האציליים, שעשו זאת תוך סיכון חייהם, לקחת את המסורת החשובה והמוערכת הזאת צעד נוסף קדימה - חשוב ואמיץ - ולהוקיע רשמית, בקול רם וצלול, אותם משתפי פעולה ליטאים נבזיים, אשר זכרם יכתים לעד את ההיסטוריה עם הליטאי.
כי אם הזיכרון יישכח ולא יופקו הלקחים, סופה של ההיסטוריה לחזור על עצמה!
אנו כאן קבוצת ליטוואקים לדורותיהם, שמייצגים היום ארגון חי ובועט במדינת ישראל החזקה והפורחת. הורינו ציוו לנו את קדושת החיים, את קיום הערכים הנעלים של כל האדם באשר הוא וכמובן - את השמירה על המורשת הרוחנית והתרבותית שהורישו לנו. לזכור, להזכיר ולא לתת להשכיח.
יהי זכרם של הנספים ברוך!

חברי הקבוצה לקחו חלק באירועים שונים:

  • השתתפו בטקס בפונאר. היו 5 דוברים (שגרירת ישראל בליטא, שגריר גרמניה בליטא, פאינה, ראשת הממשלה ומיקי קנטור).
  • מפגשים בספרייה לתרבות היידיש עם ד"ר יושקובסקי והדס שגרירת ישראל בליטא.
  • לארה למפרט הרצתה בפניהם בספרייה הלאומית.
  • השתתפו בסיור מודרך בארכיון הלאומי של ליטא.
  • ביקרו במרכז הסובלנות, בצריף הירוק.
  • נכחו בקונצרט חגיגי לסיום התחרות ע"ש נחמה ליפשיץ שהתקיים בבית העירייה בווילנה.
  • השתתפו בתערוכה של סעדיה בהט שהייתה מרשימה. התקשורת אהבה אותו.
שגרירת ישראל בליטא
ראש ממשלת ליטא
נציגי גרמניה

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה