ביקור תלמידים מליטא 2019

קבלת פנים לתלמידי התיכון מליטא/כתבה: שושנה רשף

 

בחודש פברואר 2019  הגיעו כ-40 תלמידי תיכון מ- 6 בתי ספר תיכוניים בליטא, בליווי מוריהם ונציגת שגרירות ישראל בווילנה. הם  הגיעו למסע היכרות עם ישראל במטרה לטייל, להכיר ולהתקרב לנופיה הגיאוגרפיים, התרבותיים והאנושיים בישראל.

יש לציין שהייתה זו  משלחת שנייה בשנתיים האחרונות שהגיעה ארצה באותה מתכונת. פעילי בית וילנה בת"א נערכו ודאגו לקבלת פנים חמה ומרגשת בערב הראשון לבואם .

אני כמו האחרים חיכיתי להם. כששמעתי את ההמולה מכיוון המדרגות הבנתי שהם כבר כאן. ברגע שעברו את סף הכניסה השתררה דממה. הספקתי לחטוף כמה מילים עם אחד המורים בשם שאול   From The Bible הוא הסביר. התלמידים סיירו באהל יזכור, שמעו הסברים על הקמת בית וילנה על ידי הניצולים והתרגשו לראות את לוחות הזכרון שהניצולים הקדישו לבני משפחותיהם שנספו.

בהמשך התיישבו התלמידים סביב השולחנות עמוסי כיבוד על טהרת הישראליות, כולל פירות ארצנו הטעימים והצבעוניים לתפארת.

הצעירים בני 17-18, תלמידי תיכון מווילנה , קובנה והעיירות ברחבי ליטא, התוודעו להיסטוריה הליטוואקית של בני דור ההמשך, מפי סעדיה בהט, האמן ניצול השואה. הם שמעו על ילדותו המאושרת בעיר אליטוס, ובהמשך על הישרדותו האישית, עליתו לארץ, ובאופן כללי על התקומה של עם ישראל .

בהמשך נודע לי שכל המורים המלווים הם מורים לאנגלית וכל התלמידים שהגיעו עברו מבחני התאמה, כולל ידע ויכולת הבעה באנגלית אצל השגריר, ומתוכם נבחרו התלמידים שישתתפו במסע.

נשאו דברים מיקי קנטור יו"ר האיגוד, שברכה את המשלחת על בואה ושגריר ליטא בישראל אדמינס באגדונס שדיבר תחילה באנגלית ואח"כ בליטאית. בסיום דבריו אמר שווילנה בשבילו היא עיר מיוחדת אך בית וילנה הוא מרכז לזיכרון..והוסיף: " אני מרגיש כאן את הקולות משם".

אין ספק שהצעירים, כל קבוצה בנפרד, התכוננו לקראת המפגש בסיפור, נגינה ושירה. כל קבוצה הכינה מצגת, על האתרים של עירם, מרכזי תרבות, וכן הזכירו את נושא השואה, והקהילה היהודית.

חשיבותו ומטרתו העיקרית של הערב המרתק והמרגש היה שהצעירים הללו יצאו בהרגשה שהגם שאסור לשכוח את התקופה החשוכה ההיא, הם דור העתיד ..

דברי מיקי קנטור יו"ר בסיכום האירוע:

אירחנו קבוצה לא קטנה של בני נוער, תלמידי תיכון, מורות ומורים, אנשי שגרירויות ישראל וליטא, אירוח חם וגם ענייני, מרגש ומאד חווייתי.

כל הביצוע – משלב התכנון, הארגון, הניהול וההנחייה - היה פשוט לעילא ולעילא. אני כל פעם מתפעלת מחדש מיכולת עבודת הצוות, שיתוף הפעולה והיעילות שלנו כפרטים ושל כולנו כצוות.

כמו תמיד, ההרגשה אחרי ההצלחה מספקת, מרוממת נפש ומעצימה. ובעיקר – גאוות יחידה!

דומני שגם האורחים יצאו שבעי חוויות (ובטן) ועם שיעור חשוב לחיים – חשוב לעמוד באומץ מול המציאות הנוראה בה השמידו הנאצים והליטאים את קהילת יהדות ליטא, ויחד עם זאת - להוקיר את הטוב שבטבע האנושי של המצילים ועם כל אלה, ליצור זהות אנושית מקבלת ומכילה את כל בני האדם כשווים.

הפגישה עם בית וילנה על כל מה שהוא מייצג, עם האנשים שלהם אותם שורשים באותה מולדת, עם הניצולים, עם התמונות, עם אשר קראו ולמדו בביה"ס, בספרים ובמוזיאונים יצרה עבורם, לדעתי, הבדל עצום בהבנת קורות יהודי ליטא, השואה והליטאים.

יחד עם הסיורים ברחבי הארץ והמפגשים השונים עם בני נוער, עם אירועי תרבות והנצחה, נופים ומורשת הסטורית שצפויים להם, אני בטוחה שיחזרו הביתה עם תמונת עולם יהודית וישראלית שונה לגמרי מזו שהביאו איתם מהבית.

ועל חלקנו הקטן בתהליך חשוב זה נאמר – כל אחד מאיתנו וכולנו ביחד - זכינו.

ותודה על הההזדמנות ועל האפשרות.  

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה