מצעד החיים 2023

מצעד החיים בסימן 80 שנה לחיסול גטו וילנה ויהדות ליטא 2023

 

לקראת האירוע הגיעה לווילנה מישראל משלחת מורחבת, שכללה 2 קבוצות, סה"כ 106 משתתפים. קבוצה אחת הייתה של משפחות איגוד יוצאי וילנה וקבוצה שנייה היתה של ציירים מקבוצת "צבע הדברים" שהגיעו יחד עם בני המשפחה לפתיחת תערוכה מפרי יצירותיהם. התערוכה התקיימה בעקבות יוזמתה ומאמציה של מיקי קנטור, שמציירת בקבוצה זו. כותרת התערוכה היתה "צבע הצלילים" והיא התקיימה ב- 18/09 בערב הקונצרט המיוחד של זוכי התחרות ע"ש נחמה ליפשיץ בבית העירייה שברובע העתיק. ההכנסות ממכירת הציורים נתרמו לטובת קרן התחרות הבינלאומית למוזיקה ווקאלית ע"ש נחמה ליפשיץ.

הקבוצות יצאו לסיורי מורשת ותרבות בווילנה ובקובנה, שהתקיימו לאורך חמשת ימי הביקור, ולצורך כך אורגנו אוטובוסים לסיורים ברובע האמנים באוז'ופיס ובקובנה, וכן מדריכים דוברי עברית: - עירית אברמסקי ורגינה קופילביץ' בווילנה ו-ויליאם ציטקאוסקס ורגינה קופלביץ בקובנה. כל המדריכים היו מוצלחים מאוד. איגה מאקוטיאנה שימשה כמייעצת ועוזרת אדמיניסטרטיבית לאורך כל ימי המסע. ביום הסיורים בקובנה, סיפרה יערית שלנו בפורט התשיעי, את סיפור הבריחה ההירואי של 64 אסירי הגהינום הזה, ביניהם אביה פנחס קרקינובסקי, אל היערות, בערב חג המולד 1943.
ב 20/9 אורגן פאנל אקדמי שהיה מוצלח ביותר "80 שנה אחרי - השואה, האנטישמיות וזיכרון השואה" בנושא הכחשת השואה: השתתפו בו אנשי אקדמיה מומחים בתחום, מישראל, מגרמניה ומליטא וכן אנשי ציבור מליטא העוסקים בנושא. הפאנל התקיים בספרייה הלאומית של ליטא, בסיועה של ד"ר לארה למפרט, מנהלת מכון המחקר ליודאיקה בספרייה ובהנחייתה המצויינת של פרופ' דינה פורת מיד ושם, שארגנה את האירוע בעזרת יערית גלזר. כדי לתעד את האירוע ההיסטורי, נשכר צלם חיצוני שצילם ותיעד את הדיון בווידאו.
בבוקר יום מצעד החיים ב-21/9, השתתפו חברי המשלחת בישיבה מיוחדת שהתקיימה בפרלמנט של ליטא, לציון 80 שנה לחיסול גטו וילנה ויהדות ליטא. בין הדוברים : דני דיין יו"ר יד ושם, יו"ר הפרלמנט וכן ראש הממשלה של ליטא, האמן סמואל בק וכן יו"ר הכנסת אמיר אוחנה שדבריהם הועברו בווידאו, עמנואל זינגריס חבר הפרלמנט, פאינה קוקליאנסקי יו"ר קהילת יהודי ליטא, נכדה של חסידי אומות העולם ועוד.
מצעד החיים לפונאר היה מרשים. משלחת האיגוד הייתה קבוצה בולטת מאוד בהופעתה עם דגלי ישראל, דגלונים וצעיפים לבנים שנשאו את לוגו האיגוד שהוכנו והובאו מהארץ ושחולקו אח"כ לידידי האיגוד וליהודי ליטא שהשתתפו בארוע. את הקבוצה הובילה כרזה ברוחב 3 מ', שנשאה את לוגו האיגוד - "מנציחים את הזיכרון, מנחילים את המורשת" בעברית ובאנגלית.
• בערב האחרון הוזמנו המשתתפים ע"י מר זילווינאס, מנהל הספרייה היהודית, להתארח ולקיים מפגש לשיחת סיכום. כל המשתתפים הביעו עניין, התרגשות והרבה סיפוק מכל מרכיבי הביקור.

ראשת ממשלת ליטא צעדה יחד עם אלפי בני נוער ב'מצעד החיים' ערוץ 7 22/9/2023

בליטא נערך אתמול (חמישי) מצעד החיים מהגטו היהודי בעיר הבירה וילנה אל קבר האחים הגדול בפונאר בו נרצחו כ-70 אלף יהודים על ידי הגרמנים ומשתפי הפעולה המקומיים.

את המצעד, שהתקיים בסימן 80 שנה לחיסול גטו וילנה, הובילה זו השנה השנייה ראשת ממשלת ליטא אינגרידה שימונטינה.

מישל גור ארי, מנהל ארגון "מצעד החיים" באירופה הוביל את המצעד לצידה של ראשת ממשלת ליטא. "מצעד החיים העולמי מקיים מצעדים לאורך כל השנה ברחבי אירופה, בימים הלאומיים בהן מצוין יום השואה, לרוב ביום גירוש היהודים למחנות ההשמדה או בימי טבח נוראיים", אמר גור ארי.

לדבריו, "הטבח בפונאר היה אחד האכזריים שידעה השואה, והמצעד שלנו כל שנה לקבר האחרים בו נקברו יותר ה-70,000 יהודים הוא אזכרה ליהודים שחיו חיים כאן וחייהם נגדעו באכזריות אל הוא מהווה גם תזכורת לך שהאנטישמיות והשנאה עדיין מבעבעים ועלינו לומר בכל ברור לעולם לא עוד".

יהדות ליטא מנתה כ-200,000 יהודים טרום השואה, מתוכם כ-70,000 בעיר הבירה וילנה, שם הוקם הגטו המרכזי. יהדות ליטא חוסלה כמעט כולה על ידי הנאצים בקיץ ובסתיו של 1941 באמצעות מה שמכונה 'השואה בכדורים' - רציחתם של יהודי מזרח אירופה בידי הנאצים ביריות וקבורתם בקברי אחים. בליטא לבדה חוסלו 200 קהילות יהודיות, כאשר אחד הסמלים הבולטים ביותר לשואת יהודי מזרח אירופה ובכלל הינו הטבח בפונאר שנמצא בפרברי וילנה.

יו"ר יד ושם בפרלמנט הליטאי: "לנקוט אפס סובלנות להאדרת פושעי מלחמה, יענקי פרבר 21/09/2023 

יו"ר יד ושם דני דיין בנאום בפרלמנט הליטאי הבוקר: "יש לנקוט אפס סובלנות להאדרת פושעי מלחמה שהיו מעורבים בפשעים נגד יהודים. מדיניותה ופעולותיה של ממשלת ליטא ממלאות אותי תקווה, אך הדרך עודנה ארוכה".

יו"ר יד ושם דני דיין השתתף הבוקר בישיבה מיוחדת של הפרלמנט הליטאי לציון 80 שנה לחיסול גטו וילנה. דיין הוזמן להיות הנואם המרכזי בישיבה המיוחדת ולהשתתף בארועי הנצחה לקרבנות השואה בליטא, על ידי יו"ר הפרלמנט הליטאי ויקטוריה צ'ימיליטה-נילסן. לאחר הישיבה ישתתף דיין, לצד ראשת ממשלת ליטא אינגרידה שימוניטה, במצעד החיים שיצא מכיכר רודנינקי לתחנת הרכבת של וילנה, בדרך בה צעדו יהודי וילנה להשמדתם.

לאחר מכן ישתתפו דיין ושימוניטה בטקס זיכרון באתר הרצח פונאר בו נרצחו כ-70 אלף יהודים. מחר יפגש דיין עם יו"ר הפרלמנט הליטאי לפגישת עבודה. זהו ביקורו השני של דיין בליטא בשנה האחרונה, בביקורו הנוכחי השתתפה גם פרופ' דינה פורת,יועצת אקדמית בכירה ביד ושם.

בדבריו בפרלמנט הזכיר דיין את העבר וכן את התמודדותה של ליטא עימו "זו זכות גדולה עבורי לעמוד כאן היום מול הפרלמנט הליטאי. ועם זאת אני חש עצב עמוק, כי המקומות בהם חיו אבא קובנר וחבריו היהודים לפני השואה - 'ירושלים דליטא' האגדית, אינה קיימים יותר; בית המדרש של הגאון מוילנה - אינו עוד. מאות אלפי יהודים ליטאיים נרצחו כאן על ידי הגרמנים הנאצים ומשתפי הפעולה הליטאים עימם. כמעט כל הקהילה היהודית של ליטא- קהילה תוססת בעלת תרבות ענפה, הושמדה באופן שיטתי ואכזרי במהלך השואה, ובמידה רבה על ידי האוכלוסיה המקומית - מאפיין ייחודי לליטא. עם זאת, מדיניותה ופעולותיה של ממשלת ליטא ממלאות אותי תקווה, אך הדרך עודנה ארוכה וצעדים משמעותיים צריכים להעשות".

עוד הוסיף דיין "עלינו לנקוט אפס סובלנות כלפי אנטישמיות, וגישת זו צריכה להנקט גם באשר להאדרת פושעי מלחמה שהיו מעורבים בפשעים נגד יהודים. יש לזכור את הכל - באופן מדוייק, פרופרוציונלי ובהקשר הנכון. ובדיוק מסיבות אלו המאמצים המתמשכים לקידום חקר שואה מהימן, תיעוד, חינוך והנצחה הם כה חיוניים. יד ושם מתחייב להמשיך לעבוד עם ליטא להאצת התהליך".

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה