לאה גולדברג-בעלת הארמון 2023

בסוף יוני 2023 התכנסנו לאסיפה כללית בבית וילנה. לאחר האסיפה שמענו את הרצאתו של אלי אשד על לאה גולדברג והמחזה שכתבה 'בעלת הארמון'.

אלי סיפר על הקשר בין לאה גולדברג וגרשום שלום שהיה חוקר קבלה ידוע, קשר שנשמר בסוד ולא היה ידוע ברבים. רוב התכתובות של לאה גולדברג נשמרו עי טוביה ריבנר שהיה תלמידה של גולדברג. 

המחזה 'בעלת הארמון' היה כמעט הראשון שעסק בשואה והיה פורץ דרך ונחשב אחד המחזות העבריים הטובים והידועים ביותר.

עלילת המחזה נכתב על רקע פרויקט ענק של חיפוש אחר ספרים יהודיים באירופה של אחר המלחמה שנשדדו עי הנאצים במטרה להביאם לארץ ישראל. הצלת ספרים כפי שעשה סוצקבר בליטא בזמן המלחמה.

גרשום שלום היה מומחה גדול בספרים יהודיים ושימש כנציג הספרייה הלאומית והוא הגיע לצ'כיה לשם ריכז רוזנברג אוסף גדול של יודאיקה שדודה.

זה היה המקור למחזה ורוחו של שלום שורה עליו. למחזה אווירה מיסטית והיה שונה ממחזות אחרים של גולדברג. היא ניסתה לשנות את הדמות במחזה שלא יזהו את גרשום שלום למרות ששתי הדמויות עשו את אותה העבודה של איסוף ספרים.

הקשר ביניהם עזר ללאה גולדברג מאוד ובזכותו היא פיתחה קריירה טובה באוניברסיטה העברית. הצליחה ושגשגה בצורה מפתיעה וקיבלה את ראשות המחלקה לספרות. גרשום שלום היה האיש החזק ביותר באוניברסיטה והוא נאבק בשבילה.

השאלה ששאל אלי אשד היא למה הוא כל כך תמך בה? הוא מוזכר מעט מאוד ביומניה. ההשערה היא שהיו קשרים הדוקים והם הסתירו ואפילו השמידו את האיזכורים לכך.

גרשום שלום ספד לה לאחר מותה וכולם הופתעו כי לא ידעו על היכרות אינטימית וקשר הדוק של שנים רבות ביניהם.

באותו ערב הוצגה תערוכת הפרוטרטים של אירמה דגון, ניצולת גטו וילנה. את התערוכה ערכה ואצרה חנה שילה.

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה