יום השואה הבינלאומי 2016

בתאריך 27.1.2016 (תשע"ו), ביום השואה הבינלאומי, התקיים ב"בית וילנה" בתל אביב, אירוע זיכרון לחיילים היהודיים של הדיוויזיה ה-16 הליטאית.

איגוד יוצאי וילנה והסביבה, שבין פעיליו בנים ובנות של לוחמי הדיוויזיה, בחר להעלות את זכרם ביום השואה הבינלאומי. בערב סופר על הדיוויזיה ועל החיילים היהודים, שחלקם באו מווילנה. הלוחמים והלוחמות העלו זיכרונות כולל תיאורי הקרב הנורא באלכסייבקה ומכתבים שכתבו. האירוע התקיים בשיתוף עם יחידת כלי השייט של חיל הים, שאימצה את איגוד יוצאי וילנה והסביבה, ומזה חמש שנים חיילי חיל הים משתתפים באירועים ושומעים את הסיפורים והזיכרונות.

התקיים טקס חשיפה לפינת הנצחה לחללי חיל הים, שנקבעה בבית וילנה. הפרוייקט שנהגה על ידי חברים באיגוד תוכנן, עוצב ובוצע על ידי אמן המספנה היצירתי ליאוניד שקלייר. רס"ן סיון רום המסור ללא לאות לפיתוח וטיפוח הקשר ההדדי, אל"מ שמוליק שחק ראש מחלקת כלי שיט של חיל הים ואל"מ דודו יוסף - מפקד מספנת חיל הים נרתמו טוטאלית לקידום הפרוייקט בכל שלביו. יחד עם ד"ר אהרון עינת, זאב לויתן וחנה ואהרון שילה מהאיגוד, הביאו לבית וילנה יד להנצחת חללי חיל הים, שקיפדו חייהם במשמרתם על עם ישראל וערכיו. אנדרטה יוצאת דופן, המסמלת בעיצובה האמנותי גם את יחודיותו של הקשר האמיץ עם מורשת קהילת וילנה שנכחדה בשואה ועם דורות ההמשך שלה והיא נוכחת איתנו בפעילויותינו, מעתה ולתמיד!

בארוע זה הוצגה תערוכת  הוקרה ללוחמי הדיביזיה, אותה הקימו במשותף חנה שילה מאיגוד יוצאי וילנה וד"ר קרול הופמן מאיגוד יוצאי ליטא, עבור הארוע לציון גבורתם של חיילי הדיוויזיה ה-16 היהודית שלחמה בנאצים.

בסוף הערב סיפר אחד ממפקדי היחידה את סיפור הטביעה של הצוללת אח"י "דקר" (שרופאה, שנספה אף הוא, היה יעקב שב"י מאור, יליד ליטא) ועל המאמצים שנעשו כדי למצוא אותה והוקרן סרט תעודי על החקירה ההנדסית של ארוע טביעתה.

פנו דרך - הימנון אסירי ציון 1942 – 1956 - משורר - יחזקאל פולרביץ (אבי שבי מאור) - אסיר ציון, אביו של שב"י, הלא הוא רופאה של הצוללת דקר. נחמה ליפשיץ שרה בליווי תזמורת צה"ל והמנצח יצחק גרציאני. 

https://www.youtube.com/watch?v=53QKrSNDKg0

 

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה