פונאר

Ponar והרצון לזכור: טקסי זיכרון לשואה בליטא הסובייטית

Milda Jakulytė-Vasil

מאמר זה בוחן את ההיסטוריה שלאחר המלחמה של אתר הרצח ההמוני הגדול ביותר בליטא – Ponar – ואת ניסיונותיהם של ניצולי השואה להנציח את הקורבנות בתקופת הכיבוש הסובייטי (1944–1990). המחקר מראה כי חרף המאמצים של השלטונות להציב מכשולים משמעותיים בפני האוכלוסייה היהודית הקטנה כדי למנוע מהם לקיים טקסי זיכרון, וחרף השינויים הפיזיים הרבים שעבר Ponar במהלך השנים, נותר האתר אחד המקומות החשובים והסמליים ביותר עבור הזהות היהודית ועבור ההתנגדות למדיניות המדינה.

כ־208,000 יהודים חיו בליטא בתחילת 1941. ב־22 ביוני 1941 גרמניה הנאצית תקפה את ברית המועצות ובליטא נכבשה לחלוטין בתוך שבוע. רצח ההמונים של היהודים החל ימים ספורים לאחר הפלישה. יהודי ליטא נורו וגופותיהם הושלכו ביותר מ־200 בורות בסמוך לבתיהם, ביערות, בבתי עלמין יהודיים ובשדות. רק מיעוט קטן מן הקהילות היהודיות הגדולות של ליטא שרדו את המלחמה ואת השואה. לאחר המלחמה החלו הניצולים להתארגן ולהתכנס. רבות מהיוזמות להנצחת ההשמדה התמקדו ב־Ponar (Ponary/Paneriai), הסמוכה ל־Vilnius, שם בין 1941 ל־1944 נרצחו באופן שיטתי כ־80,000 בני אדם בידי הנאצים ועוזריהם הליטאים, מה שהפך אותו לאחד מאתרי הרצח ההמוני הגדולים בליטא. רוב הקורבנות היו אזרחים יהודים, ולצדם מספרים קטנים יותר של רוסים, פולנים, רומא וליטאים.

לאחר המלחמה, נקטו הניצולים גישות שונות לזיכרון ולהנצחת חוויות בני משפחותיהם וחברי הקהילה היהודית בשואה. לרוב, מאמצים אלו התמקדו בהגנה על אתרי הרצח ובהצבת סימנים בהם. מיד לאחר שחרור Vilnius מן הנאצים, נחשפו עדויות שונות של הישרדות יהודית – החל באלו שפונו לברית המועצות או שירתו בצבא האדום, וכלה באלו ששרדו בגטאות בליטא. עבור האחרונים, התמונה הייתה ברורה: הם ידעו שאיש ממשפחתם לא שרד. כך למשל אמרה Vitka Kempner (מצוטטת אצל Porat 2009: 178):
“לא הלכתי לבדוק אם מישהו ממשפחתי עוד בחיים. ידעתי שאין לי מה לחפש.”
לעומת זאת, אלו שפונו לברית המועצות לא חוו את חיי הגטו ולכן לא יכלו לדעת מה עלה בגורל יקיריהם, וביקשו לדעת זאת ממכרים. באוקטובר 1944 הוקמה הקהילה הדתית היהודית ב־Vilnius, וביולי 1944 נפתח המוזיאון היהודי. שתי המסגרות הללו התמקדו בשימור Ponar כאתר רצח המוני וכבית קברות.

השלטון הסטליניסטי הקים מחלקה במועצת השרים של ברה"מ לניהול ענייני דת, שהייתה אחראית גם לחיי הדת היהודיים. בעיני פקידי המועצה, "דתיות" יהודית הייתה שקולה ל"לאומנות", מתוך תפיסה שהיהדות מייצגת יסודות לאומניים־בורגניים המבקשים להפוך את בתי הכנסת למרכזי חיים קהילתיים. מסיבה זו, סברו השלטונות כי אין זה מקובל שהקהילה תדבר בשם העם כולו. כל פעילות רווחה, קשר עם ארגונים זרים או גיוס כספים נחשבו בלתי רצויים, וכך גם יוזמות להקים אנדרטאות לקורבנות השואה או להציג את רעיון ייחודיות ההשמדה מבין פשעי הנאצים (Laukaitytė 2012: 295–308). על רקע מדיניות זו, הרצון לזכור ולכבד את המתים הניע את הקהילות היהודיות לקיים טקסי זיכרון. אתרי הרצח ההמוני בוקרו, ונעשו ניסיונות להקים אנדרטאות – כאשר המאמצים הקשורים ב־Ponar סימלו תהליך זה.

ההתכנסות הראשונה באתר התקיימה באוגוסט 1944, זמן קצר לאחר שחרור Vilnius מהנאצים, כאשר הקרבות עוד נמשכו בליטא. באישור השלטון הסובייטי המקומי, ארגנו נציגי החברה הווילנאית טקס ב־Ponar, בו השתתפו רבים. נאמר קדיש ונישאו תפילות, והושמעו עדויות קורעות לב. המתכנסים ביקשו לא רק להנציח את המתים אלא גם לדעת מה עלה בגורל משפחותיהם. לקראת הטקס כתב Mikhail Sobol (Sobolis 1994: 180):
“אלך היום ל־Ponar. יהיה שם טקס. בורות נפתחו ובהם 12,000 ו־10,000 אנשים, ורבים מזהים [בגופות] את בני משפחותיהם.”
בין 15 ל־26 באוגוסט 1944 פעלה ב־Ponar הוועדה המיוחדת לחקירת פשעי הנאצים, שקבעה את מיקומי הקברים ההמוניים וערכה חפירות. ניצולים קיוו לזהות את הגופות, וחלק מן הקורבנות אכן זוהו בידי קרובי משפחה (Potanin 1944: 93–95). אולם דבר אחד עורר זעם רב – נציגי הממשלה האזרחית הליטאית נשאו הספדים לפולנים ולרוסים הקבורים במקום, אך את היהודים – שהיוו את רוב הקורבנות – לא הזכירו כלל בהכנות לטקס. ביטוי זה של אנטישמיות ממסדית גרם לניצולים אחדים להחרים את האירוע. ביומנו כתב הפרטיזן היהודי Abba Kovner (מצוטט אצל Porat 2009: 180):
“החלטנו יחד עם Sutzkever [המשורר והפרטיזן היהודי Avraom Sutzkever] לא ללכת היום ל־Ponar.”

בשנים שלאחר מכן התקיימו ב־Ponar טקסים ביוזמת ראשי הקהילה הדתית היהודית, באישור הרשויות לענייני דת. יהודי Vilnius נהגו לנסוע ל־Ponar בקיץ ביום ט' באב, ולערוך שם תפילות ליד הקברים. השלטונות העניקו היתר אחרון לכך בשנת 1947 (Complaints 1946, 1947). שנה זו סימנה נקודת מפנה – מתמיכה סובלנית יחסית בזהות היהודית למדיניות אנטישמית שיטתית וגלויה.

כבר ב־1945 ביקשה הקהילה הדתית להכיר ב־Ponar כאתר זיכרון ייחודי. באוקטובר אותה שנה פנו נציגי הקהילה למזכיר הראשון של המפלגה הקומוניסטית הליטאית, Antanas Sniečkus, וביקשו סיוע בשימור האתר. הם התריעו כי אתרי הרצח הופכים בהדרגה לשדות מרעה ולכבישים, עד שאינם ניתנים לזיהוי (Complaints 1945: 121). בקשתם נדחתה. הנימוק היה:
“האתרים בהם בוצעו רציחות המוניות אינם מצומצמים למה שמכונה בתי קברות. אלו אתרים בעלי חשיבות פוליטית… לפיכך, שימור אתרים כמו Ponar אינו עניין דתי בלבד, אלא חובת הרשויות המבצעות המקומיות.” (Complaints 1945: 125–127).

למרות זאת, הרשויות לא פעלו לשימור Ponar. הנהגת הקהילה היהודית ב־Vilnius שבה ופנתה בבקשה להגן על הקברים ולהציב אנדרטאות (Letters: 106–108; Complaints 1948: 77). גם עובדי המוזיאון היהודי בווילנה פנו למועצת השרים בבקשה להציב לוח זיכרון בכניסה לאתר ולהקים אנדרטה אמנותית ואידיאולוגית לזכר הקורבנות. הוצע לערוך תחרות עיצוב במימון המדינה, ואם תידחה – לממן את המיזם מתרומות הקהילה. האפשרות השנייה יצאה לפועל (Finding 1949: 221).

במאי 1948 הוקמה האנדרטה, ותוכנן לחנוך אותה רשמית בט' באב, 15 באוגוסט. אולם עיצובה ספג ביקורת קשה מצד השלטונות, משום שנחשב "דתי מדי" בסמליו ובכתובותיו. היא נשאה פסוק מקראי וטקסט ברוסית שהדגיש את היהודים כעיקר הקורבנות (Report 1949: 10–11). סירוב הקהילה לשנות את הכיתוב לנוסח חילוני גרם לשלטונות להסיר את האנדרטה. במקומה הוצב בראשית שנות ה־60 אובליסק חדש, מעוטר בכוכב מחומש, ועליו הכתובת הסטנדרטית בליטאית וברוסית: “לקורבנות הטרור הפשיסטי, 1941–1944”.

ב־1948 גם החל מסע האנטישמיות של סטלין, שגרם ליהודים רבים לעזוב את ליטא. בין 1948 ל־1956 ניצולים רבים שבו לאזרחותם הפולנית־קדם־מלחמתית, מה שאפשר להם להגר לפולין. הנותרים הסתירו את זהותם היהודית. הקהילה הידלדלה, ופעילות דתית התקיימה בסתר. אף על פי כן, ביקורים ב־Ponar לא פסקו, אלא נערכו ביחידים או בקבוצות קטנות, בפרט ביום הניצחון הרשמי (9 במאי). כך למשל כתבה Žana Ranaitė-Čarnienė (1994: 171):
“נהגתי לזכור את הורי היקרים, אחי, קרובי ומכרי מחוץ לבית הכנסת. לעיתים קרובות נסעתי לבדי ל־Ponar. עצי האורן הגבוהים, עדי הראייה לטבח הנורא, רשרשו ברוח כאילו זעקו על הקורבנות החפים מפשע.”

רק בשנות ה־70 חזר Ponar לשמש כסמל להתנגדות יהודית למדיניות המדינה. בעקבות הטקסים ההמוניים בבאבי יאר (אוקראינה), ב־Rumbula (לטביה) וב־Vilnius ב־1971, ובהקשר המאבק של יהודי ברה"מ לזכות לעלות לישראל, התקיים טקס ב־Ponar בשנת 1972. Eitanas Finkelšteinas, שהיה בין המשתתפים ולימים חבר פעיל בקבוצת הלסינקי, ארגן עם חבריו טקס בט' באב: קראו תפילה, יצרו מגן דוד מפרחים צהובים ושרו שירים. השלטונות הגיבו במעצרים ובהחרמת מצלמות. מאז התקיימו טקסים רק תחת מסגרת זיכרון ל"קורבנות המלחמה הפטריוטית הגדולה".

גל חדש של טקסים החל עם הקמת תנועת העצמאות Sąjūdis בשנות ה־80. אז נוסדו גם שתי מסגרות יהודיות: Tkuma ו־Jewish Culture Association בחסות הקרן התרבותית הליטאית. שתיהן נטלו אחריות על שימור אתרי הרצח, בהם Ponar. ההבדל העיקרי ביניהן היה ביחסן למדיניות המדינה: האגודה קיימה טקסים רשמיים במאי, ואילו Tkuma יזמה את "מצעד החיים" בסתיו לציון חיסול גטו Vilnius. בטקס הראשון, ב־1988, נשאו המשתתפים מגן דוד והניחוהו סמוך לבורות הקבורה.

לאחר גל העלייה לישראל ב־1990, הידלדלה האוכלוסייה היהודית בליטא עוד יותר. על רקע זה הציע חבר Tkuma, Hirsh Belitsky, רעיון סמלי: משפחות העוזבות לישראל ייטעו עץ אלון ב־Ponar לזכר יקיריהן. היוזמה פורסמה בעיתון Etzleinu וזכתה להיענות רבה. אחת המשפחות כתבה (Simovich 1990: 19):
“התכוננו לעזוב אך חשנו אי־שביעות רצון כלשהי, ולפתע קראנו ב־Etzleinu על נטיעת אלון קטן לזיכרון. אז הבנו מה מקור התחושה. עד אז עשינו הכול למען עצמנו: למדנו את השפה, קנינו דברים לנסיעה. אך לנטוע עץ פירושו להשאיר משהו אחריך. לנטוע אלון קטן ב־Ponar, שם נחים אחינו ואחיותינו, פירושו להיות יחד באופן בלתי נראה, היכן שלא נהיה…”

מעשה זה יצר אפשרות לקיים קשר בין החיים למתים, גם כשבני המשפחות עצמם כבר לא היו שם.

סיכום
טקסי זיכרון יהודיים נערכו ב־Ponar לכל אורך התקופה שבין 1944 לשנות ה־90, חרף ניסיונות השלטון למנוע זאת. למרות כל השינויים שעבר האתר, הוא נותר אחד המקומות החשובים והסמליים ביותר עבור היהודים – לשימור זכר הקורבנות, לביטוי זהות וערכים, ולמחאה כנגד מדיניות המדינה.

יער פסטוראלי במרחק של כ- 10  ק"מ מדרום לווילנה, אשר הפך בידי הנאצים לגיא ההריגה של יהודי העיר והסביבה. כיום משערים שמספר הקורבנות בפונאר הגיע לכדי 80,000, מתוכם כ-80% יהודים והשאר שבויים סובייטיים ואזרחים מלאומים שונים, בהם פולנים, רוסים, ליטאים, ואחרים, אשר נחשדו בפעילות עוינת כלפי המשטר.

לפני המלחמה הכינו הסובייטים ביער פונאר בורות גדולים ועגולים לאחסנת מיכלי דלק, שיהיו מוסתרים ומוגנים מהפצצות. הבורות לא היו בגודל אחיד: קוטרם נע בין 15 ל- 50  מטר ועומקם השתנה בין 3 ל-8  מטרים. הם היו מוקפים  בתלוליות עפר שהוצא בזמן החפירה. ליד היער עברה מסילת ברזל. בורות אלה היו לקברות אחים. 

היהודים היו מובאים ליער ישירות מהאקציות או מכלא לוקישקי, אשר שימש כתחנת ביניים וויסות. מאחר ובמקרים רבים קצב תפיסת היהודים עלה על יכולת ההרג בפונאר, שימש הכלא כמקום ריכוז ארעי. התנאים בו היו קשים ביותר. העצורים חיו בצפיפות נוראה, בלכלוך, רעב וצמא, נתונים להתעללויות הגרמנים והליטאים. לפעמים נאלצו לחכות כך ימים ואפילו שבועות.

במלאכת הרצח ההמוני בפונאר החלה איינזאצקומאנדו (א"ק) 9, בשיתוף עם ליטאים. היא נעשתה ע"י שלושה כוחות משנה. הכוח הראשון עסק בהעברת היהודים מהעיר אל היער. ההעברה מכלא לוקישקי נעשתה באמצעות משאיות ואילו החטופים מהבתים והרחובות הובלו על ידי משאיות או הוצעדו ברגל. בכוח זה היו בעיקר ליטאים. הכוח השני שימש ככוח אבטחה ובאופן יחסי היו בו גרמנים רבים. הוא דאג לכך שאזור הרצח יהיה סגור לכל, אף לחיילי הוורמאכט, ובנוסף לכך מנע בריחה של ניצולים מהבורות. הכוח השלישי היה יחידת היורים, בפיקודו של אוברשטורמפירר שאושוץ (Schauschutz) מ-א"ק 9. רובה הורכבה מליטאים ואנשיה הם אלה שהרגו את הקורבנות בבורות. 

היהודים שהובאו לפונאר רוכזו באזור המתנה, שבו נדרשו להתפשט לחלוטין ולמסור את דברי הערך. לאחר רישום היו קושרים להם את העיניים או מכסים את הפנים ומובילים אותם אל הבור, מסודרים בטור עורפי בקבוצות של 20-10 איש, כשהם מחזיקים איש ביד רעהו. את הטור הוביל ליטאי. עם הגיעם לבור היו מפזרים אותם לאורך תלולית העפר שהקיפה אותו ויורים בהם מרובים. הקרבנות היו נופלים לבור ובכלל זה אלה שרק נפצעו. לאחר מכן היו מכסים אותם בשכבת אדמה דקה ואם נראה מישהו זז, ירו בו מלמעלה. אחרי קבוצה אחת באה קבוצה שנייה וכך הלאה. ביום אחד אפשר היה לרצוח עד  500 איש.

שיטת ההריגה בפונאר מתוארת ביומנו של קאז'ימיז' סאקוביץ' ( Kazimierz Sakowicz), שהיה עד לנעשה, באופן הבא: "היהודים הובלו למקום ריכוז (שכונה) בסיס. ציוו עליהם לשכב עם הפנים מטה. לאחר מכן לקחו  (מדי פעם) כמה תריסרים והוליכו אותם לקרבת הבור. כאן הכו אותם, התעללו בהם ופקדו עליהם להתפשט (ומשלב זה הופעלו כמה שיטות הריגה): (1) התקינו קרש ("”Trampolina) מעל לבור וכאשר הנידונים למוות נעמדו עליו הרגו אותם ביריות (2) הוליכו בבת אחת כמה תריסרים אל שפת הבור ושם ירו בהם.  (3) השליכו אותם אל תוך  הבור ושם זרקו עליהם רימונים (4) בתוך תעלות: הוליכו אותם בטורים, עדיין לבושים. כאן ציוו עליהם להתפשט. לאחר מכן ירו בהם במכונות ירייה. יהודים ישבו על הדרך ולא ידעו שבעוד זמן מה הם ייהרגו".

במהלך חודש יולי 1941 נרצחו בווילנה על ידי א"ק 9 כ-5,000 יהודים – כמעט כולם גברים. המשמעות הטראגית מכך הייתה שחמשת אלפים משפחות – כ-15,000 נפש, נותרו ללא בעל ואב, ללא מפרנס ודואג (וזאת בהנחה, שמשפחה ממוצעת מנתה ארבע נפשות). כאשר כעבור כחודשיים ייכנסו יהודי וילנה לגטו, מצבן של משפחות אלה יהיה קשה כפליים וכל טרחת הקיום תיפול על כתפי האם.

הידיעות על מהותה של פונאר דלפו בהדרגה ונתקבלו בחוסר אמון מוחלט. כותבי היומנים מזכירים אותה רק אחרי מחצית יולי וגם אז כמקום עבודה. ב-20 ביולי מציין קרוק, שהגיעו שמועות בדבר ירי בפונאר, אך הן נתפסו כהודעות שווא. היו גם שפטרו את הסיפורים של תושבי הסביבה על היריות הבלתי פוסקות ביער בכך שהם אנטישמים, הרוצים לפגוע ברוחם של היהודים. היודנראט מאן לקבל את השמועות. עם הזמן החלו גם להגיע הסיפורים המצמררים של נשים וילדים שניצלו מהיריות וחזרו לעיר. קרוק וקורצ'אק מספרים על מפגש עם יהודית טרויאק, ילדה בת 11 מרחוב שאוולי 11, אשר הובלה לפונאר ב-2 בספטמבר 1941 (בשעת הפרובוקציה הגדולה). הילדה ניצלה מתוך הבור (וכמוה ניצלו עוד חמש נשים), לאחר שבזמן הירי היא רק נפצעה ויותר מאוחר טופלה בידי אחת הנשים. המפגש נערך בבית החולים ברחוב שפיטאלנה ובו היא נתנה תיאור מפורט של תהליך הרצח. קרוק גם מביא את סיפורה של הנערה פסה שלוס בת ה-16, אשר ניצלה מהבור בפונאר: למזלה הכדור שנורה לעברה פגע באמה שהייתה לצדה. קורצ'אק מביאה את סיפוריהם של שני ניצולים נוספים, של המורה טימה כץ ושל כגן, שהובאו לפונאר בראשית דצמבר. דבורז'צקי מספר על המפגש עם פסיה אהרונוביץ, אם לשני ילדים, אשר ניצלה אף היא באותו זמן מפונאר. אחרי ששמע ממנה את אשר עבר עליה – המעצר בכלא לוקישקי, ההובלה לפונאר, הריכוז בכיכר ההמתנה, ההליכה אל הבור, היריות והתחושה שהיא חיה כאשר סביבה רק גופות, ההיחלצות מהבור והחזרה לעיר – הוא מציין: "להאמין או לא? האמת היא זו או הזיית דמיון חולני? כך התרוצצו הרהורים במוחי." וגם אחרי הקמת הגטאות התהלכו שמועות, שפונאר זה הגטו השלישי ושעיריית וילנה מעבירה לשם לחם מדי יום ביומו. באלברישסקי מספר, שהוא עצמו שמע את דבריה של ניצולה מפונאר, אשר שכבה פצועה בבית החולים בגטו, בהם תארה בפרטי פרטים איך ירו בקבוצה גדולה של יהודים, איך כדור רק פצע אותה ואיך היא בכל זאת הצליחה להגיע לגטו; ורופאים אחדים שעמדו סביבה הצביעו על הראש, לציין שהיא איבדה את השפיות. לקח עוד זמן עד שהוחוורה במלואה, ללא ספק ופקפוק, משמעותה האמיתית והנוראה של פונאר.

פונאר שימשה כמקום הריגה במשך כל תקופת השלטון הנאצי בווילנה. גם לאחר חיסול הגטו נשלחו לשם יהודים שנתגלו מדי פעם במאלינות (מחבואי סתר) ויהודים שהוצאו ממחנות העבודה של העיר. בנוסף לאלה נרצחו בפונאר יהודים שהובאו מקובנה, מגרמניה ומצ'כיה וכמו כן לא-יהודים, כפי שהוזכר לעיל.

בספטמבר 1943 החלו הגרמנים למחוק את העקבות של מעשי ההרג בפונאר. הדבר נעשה במסגרת המבצע הסודי, שכונה "מבצע 1005", שנועד לטשטש את סימני הרצח ולמחוק כל עדות למעשי הפשע הנוראים שהם ביצעו במחנות המוות ובאתרי הרצח ההמוניים. לביצוע העבודה הפעיל הגסטאפו בראשותו של וייס צוות של 70 יהודים, 9 שבויים רוסיים ופולני אחד (שנעצר על החבאת ילדה יהודיה). הם שוכנו בפונאר בתוך בור עגול בקוטר 15  מטר ובעומק 8  מטרים. במשך היום הם עסקו בשריפת הגופות ובלילה היו יורדים בסולם מיוחד אל תחתית הבור ושם היו קושרים את רגליהם בכבל קצר, אשר אפשר להם רק לעשות צעד. האנשים חולקו לקבוצות עבודה: חופרי בורות, אשר פתחו את קברות ההמונים והוציאו את הגופות; סבלים, אשר הובילו אותן אל מוקדי האש; שורפי הגופות, אשר הקימו ערימות עצים דמויות פירמידה ("מוקדים") ובתוכן הכניסו, על פי שיטה מיוחדת, את הגופות; ספקי העצים, אשר דאגו להביא את העצים הנדרשים (אותם כרתו ביער); טוחני העצמות, אשר ריכזו עצמות שלא נשרפו וכתשו אותן לאפר בתוך מכתש; מנפי האפר, אשר היו מנפים את האפר ועם גילוי עצמות היו מחזירים אותו לכתישה; ולבסוף מטשטשי העקבות, אשר ערבבו את האפר עם האדמה ושפכו אותו לתוך הבורות. במוקד אחד היו שורפים כ- 3,500 גופות והבעירה נמשכה 10-7 ימים. ההדלקה נעשתה על ידי פתילים טבולים בשמן ובנזין. על פי הוראת הגרמנים נאסר על העובדים השימוש במילים "גופה", "חלל" או "מת" והם נדרשו להשתמש במונח "דמות" או "עצם". היו מקרים בהם שורפי הגופות זיהו בין הקורבנות בני משפחה ומספר על כך יצחק דוגים, אחד הניצולים: "בהניחי את המתים על המוקד הכרתי את משפחתי: אמי, אשתי, שלוש אחיות ושתי בנות אח. את אשתי הכרתי לפי שרשרת הצוואר שנתתי לה במתנה לחתונתנו. כשעברה כבר אשתי על המוקד הורדתי מצווארה את השרשרת. את שתי התמונות הקטנות, שלי ושלה, אשר היו בפנים המדליון, כבר בלעה האש."

שורפי הגופות היו מודעים לגורל שמצפה להם וחיפשו דרך הצלה. לאור השמירה הקפדנית ואמצעי הביטחון שננקטו כלפיהם, הם החליטו על בריחה באמצעות מנהרה תת קרקעית שתעבור מבור המגורים שלהם אל מחוץ לגדרות האתר - מרחק של כ-35 מטר. חפירת המנהרה נעשתה בלילות, בעבודת ידיים מפרכת, תוך הסתייעות בכף וביתד. את החול פיזרו באופן הדרגתי, בלי שיבחינו בו מבחוץ. בראש הפעולה עמדו יצחק דוגים ושלמה גול. עבודת החפירה והצבת התמיכות נמשכה כשלושה חודשים. בלילה של ה-15 באפריל 1944 החלה הבריחה: האסירים ניסרו באמצעות פצירה את טבעות הכבלים ומסודרים בעשיריות יצאו במהירות מתוך המנהרה. למזלם הרע הם נתגלו על ידי המשמר הגרמני ורובם נהרגו בזמן הבריחה. בכל זאת 15 הצליחו להינצל ולהגיע לפרטיזנים ביערות רודניקי וביניהם דוגים, גול ומרדכי זיידל.

כתב: ד"ר אהרון עינת, על בסיס עבודת הדוקטוראט "החיים הפנימיים בגטו וילנה", שהוגשה לאוניברסיטה העברית בשנת 2006.

לקריאה נוספתPaneriai Under the Soviets: Between Abandonment and Commemoration

מדליה שהוצאה בליטא לרגל 50 שנה לטבח בפונאר

מדליה שהוצאה בליטא לרגל 50 שנה לטבח בפונאר

 

 

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה