סימור קפטן (שפסל קפטנסקי)

הצייר סימור קפטן (נולד שפסל קפטנסקי) היה בנם של גרשון ושרה ליבה (רודומין) קפטנסקי. הוא נולד בשנת 1926 בווילנה, שם אביו היה חייט.

לשפסל הייתה אחות צעירה יותר, לאה. בשנת 1941 נאלצה משפחת קפטנסקי לעבור לגטו וילנה. עם חיסול הגטו בספטמבר 1943, גרשון נשלח למחנה הריכוז הויבארה באסטוניה, שם נספה.

שפסל הסתתר עם אמו ואחותו במרתף ביתו של יעקב גנס, יו"ר היודנראט לשעבר. הם נשארו שם מספטמבר עד נובמבר 1943, אז התגלו על ידי הס.ס ומשתפי הפעולה שלהם. הם נשלחו לפונאר, שם נהרגו אמו ואחותו  של שפסל.

ההוצאות להורג התרחשו בין יולי 1941 לאוגוסט 1944 בסמוך לתחנת הרכבת פונאר. כ -70,000 יהודים נרצחו בפונאר, יחד עם        כ-20,000 פולנים ו -8,000 רוסים, רבים מווילנה הסמוכה.

שפסל נלקח למחנה העבודה של HKP לתיקון משאיות עבור הצבא הגרמני. כשפרץ הצבא הרוסי את הקווים הגרמניים ביולי 1944, סילקו שפסל וחבריו את הטלאי הצהוב, התגנבו בלילה מהצריף והסתתרו בתעלה.

למחרת עזב שפסל את הקבוצה והתחבא לבדו בשדה תירס. הוא הסתתר כשהחיילים הרוסים שחררו את וילנה ב- 13 ביולי 1944. לאחר שהייה של עשרה חודשים בווילנה, הוא קבע לצאת לארץ ישראל עם קבוצה של פרטיזנים לשעבר. בטענה שהם יוונים שזה עתה שוחררו מהמחנות, הם קפצו על רכבת ונסעו דרך צ'כוסלובקיה לרומניה, הונגריה ואיטליה.

SONY DSC

מרבית הקבוצה גויסה על ידי ה"הגנה" והמשיכה לארץ ישראל, אך שפסל נשאר באיטליה. הוא התיישב במחנה העקורים בקרמונה, שם שהה עד שהיגר לארה"ב במרץ  1948 והתיישב בניו יורק.

קפטן יצר תערוכה של תמונותיו וגם פרסם אותן בספר. תערוכה זו מגוללת את סיפורם של יהודי וילנה, ובעיקר הטרגדיה בפונאר באמצעות 26 ציורי שמן. קפטן מתעד את הסערה האישית שלו, מתאר את הברוטליות הנאצית, את אובדן כל משפחתו ואת הישרדותו שלו. קפטן, כמו כל כך הרבה ניצולים אחרים, לא חלק את חוויותיו האיומות אפילו עם משפחתו הקרובה. ואז, בשנות השישים של המאה העשרים, הוא החל לשפוך את זיכרונותיו על בד. בעיקרון לימד את עצמו בשימוש בשמן, אקריליק, נחושת, ולאחר מכן למד קפטן אמנות באוניברסיטת ניו יורק. הוא חותם על יצירתו בשמו היידי "שפסל". טקסטים קצרים מלווים כל אחד מהציורים, ועוזרים להסביר את יצירות האמנות שלו. את העדות הגרפית הייחודית של קפטן משלימים תמונות שחור-לבן של יער פונאר וכן טקסטים מיומנו של קז'ימייז' סאקוביץ' שהיה פולני שגר יחד עם אשתו ביערות פונאר, ליד שטחי הרצח, והפך עד ראייה לזוועות.

Genocide among the flowers : Seymour Kaftan Ponary paintings

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה