מצעד החיים 2012

מאת צבי זינגר

 ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ייצא מחר שר האנרגיה והמים של ישראל, ד"ר עוזי לנדאו, לביקור בן שלושה ימים בלטביה ובליטא. הביקור יתמקד באירועי יום הזיכרון המתקיימים בליטא ויכלול גם פגישות מדיניות ומקצועיות ומפגשים עם הקהילות היהודיות המקומיות.

השר לנדאו, יעמוד בראש "מצעד החיים" בליטא, וישא דברים בטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה בפונאר. בטקס צפויים להשתתף ראש הממשלה הליטאי, אנדריוס קוביליוס, ובכירי הממשל.

"מצעד החיים", שהתקיים בליטא לראשונה בשנת 2009 הוא יוזמה של איגוד יוצאי וילנה והסביבה בישראל, בו משתתפים ניצולי שואה, בני הדור השני והשלישי מהארץ ומחו"ל, ראשי הקהילה היהודית המקומית ובכירי ממשל מישראל וליטא.

עוד צפוי השר לקיים פגישות רבות בנושאים מדיניים ובנושאים הקשורים למשרדו. בין היתר, ייפגש לנדאו בריגה, לטביה עם שר הכלכלה, דניאלס פאבלוטס, עם יו"ר וועדת החוץ בפרלמנט, אויארס קלנינס ועם נציגי הוועדה לשיתוף פעולה ישראל-לטביה. כמו כן צפוי השר להרצות בפני סטודנטים בביה"ס לכלכלה "שטוקהולם" בעיר ולהיפגש עם ראשי הקהילה היהודית.

 בוילנה שבליטא ייפגש השר, בין היתר, עם שר האנרגיה, ארווידאס סקמוקאס, עם צמרת משרד החוץ הליטאי ועם ראשי הקהילה היהודית, לפני שייצא להשתתף באירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בפונאר.

 

דליה מזורי | 19/4/2012 NRG 

רה"מ הליטאי: "הישגי ישראל מקור להשראה"

השר עוזי לנדאו הודה לראש ממשלת ליטא על הקמת קרן להשבת רכוש שנגזל מיהודים ושמע ממנו שבחים. אחר כך הוביל צעדת זיכרון בפונאר.

שבועיים אחרי שממשלת ליטא החליטה להקים קרן פיצויים מיוחדת שמטרתה להשיב את הרכוש הציבורי שנגזל מהיהודי המדינה, היום נפגשו ראש ממשלת ליטא והשר עוזי לנדאו. ראש ממשלת ליטא הודיע רשמית לשר האנרגיה והמים על הקמת הקרן, בפגישה עימו במסגרת מסעו של לנדאו כראש משלחת ישראל למצעד החיים בפונאר.

השר עוזי לנדאו בפונאר, ליטא

השר עוזי לנדאו בפונאר, ליטא צילום: שגרירות ישראל בליטא

הכסף מקרן הפיצויים יוקדש למימון פרויקטים שונים לרווחת הציבור בתחום היהדות, מרביתם בנושאי חינוך, תרבות, דת ומדעים.

בפגישה בוילנה, הביע ראש הממשלה הליטאי, אנדריוס קוביליוס, את הערכתו העמוקה למדינת ישראל. לדבריו, ההישגים אליהם הגיע ישראל, חרף האויבים המקיפים הם מקור השראה עבור אזרחי ליטא, ומעוררים תקווה במדינה.

הוא הביע את תמיכתה המוחלטת של מדינתו בישראל, ואת תחושת המחויבות לסייע לה ככל הניתן בחזית הדיפלומטית הבינלאומית. "כמדינה קטנה אנו חשים הזדהות גדולה עם ישראל. לעתים אני תוהה כיצד מדינות אחרות במערב אירופה אינן מצליחות להבין את מצבה של מדינתכם", אמר.

"ירושלים - התשובה הנצחית לאושוויץ"

השר לנדאו הודה לראש הממשלה על ההחלטה שקיבלה ממשלתו באשר להשבת הרכוש ליהודים, וציין כי מצעד החיים לפונאר, המתקיים זו השנה הרביעית, הוא נדבך חשוב בתהליך הנחלת זיכרון השואה והפנמת לקחיה.

ממשלת ליטא נוקטת בצעדים נוספים, ביניהם מיפוי אתרי השמדה והצבת אנדרטאות, ושליחת מורים וסטודנטים ללימוד סיפור חלקם של משתפי פעולה ליטאים בהשמדת כ- 95% מקהילת יהודי ליטא. (מתוך קהילה של כ250,000 - יהודים שחיו בליטא טרם המלחמה, נותרו אחריה פחות מ-8000).

היום בשעת הצהריים החל החלק המרכזי בביקורו של לנדאו באירופה במסע החיים בפונאר, שם נשא דברים בשם ממשלת ישראל בטקס הממלכתי מעל גאיות ההריגה בפונאר.

"אני, עוזי לנדאו, בן ליוצאי גרמניה ופולין, שעזבו את אירופה, אך רבים אחרים מבני משפחתי ומבני משפחתה של רעייתי נספו בשואה, עומד פה היום כשר האנרגיה והמים של מדינת ישראל, וגאה להיות יהודי", אמר.

לנדאו אמר כי היסטוריה מלמדת שיחסן של מדינות ליהודים הגרים בתוכן הוא נייר לקמוס להערכת החופש והשוויון להם זוכים כלל אזרחיה. השר הדגיש כי ירושלים, בירתה הנצחית של מדינת ישראל, היא התשובה הניצחת לפונאר, לאושוויץ, לבירקנאו ולרדיפת היהודים.

                                                                    סרטים שצילמה נורית וקסמן במצעד החיים בפונאר 2012

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה