סרט-הבריחה מפונאר

 

בארוע יוצא דופן שהתקיים בבית וילנה בת"א ביום רביעי, 21 ביוני 2017 הוצג בהקרנת בכורה הסרט "הבריחה מפונאר- Holocaust Escape Tunnel"  שהפיקה חברת NOVA Production האמריקאית אשר ליוותה את משלחת הארכיאולוגים מארה"ב ומישראל שיצאה לווילנה בקיץ 2016 לחקור את יסודות בית הכנסת הגדול (השולהויף) שנבנה בראשית המאה ה-17 ונהרס ע"י הגרמנים במלחה"ע II (ואח"כ ע"י הסובייטים)...'. המשלחת גם גילתה את מתווה מנהרת הבריחה של שורפי הגופות מבור המוות בפונאר. לארוע הגיעו ילדי הבורחים ששרדו ועלו לישראל, חברי המשלחת מארה'ב, המפיקה, מנכ' ל רשות העתיקות, שגריר ליטא בישראל ואורחים רבים.

 

 

אותרה מנהרת הבריחה של האסירים מיער פונאר שבליטא/ זיו ריינשטיין 29/6/2016

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, אותרה באמצעות טכנולוגית צילום חודרת קרקע המנהרה המפורסמת שחפרו אסירים ממחנה הריכוז שטוטהוף, בנסיון להינצל מהרג הנאצים

הגשר באתר פונאר בליטא (מערכת וואלה! NEWS , Ezra Wolfinger)

כאן התגלתה מנהרת בריחה שחפרו שבויים ממחנה ריכוז שביער פונאר (צילום: Ezra Wolfinger)
תגלית הסטורית ביער פונאר שליד וילנה: בדיקה בטכנולוגיית צילום חודרת קרקע גילתה - לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה - מנהרת בריחה שחפרו שבויים ממחנה ריכוז, במטרה להמלט מציפורני הנאצים.100 אלף אנשים, מהם 70 אלף יהודים תושבי וילנה וסביבתה, הוצאו להורג והושלכו לבורות ביער פונאר ליד וילנה שבליטא, במהלך מלחמת העולם השנייה. בעת נסיגת הכוחות הגרמניים מחזית המזרח, הוקמה בשנת 1943 יחידה מיוחדת שתפקידה היה לטשטש את עקבות ההשמדה ההמונית. בפונאר, הוטלה המלאכה על קבוצות עבודה של 80 אסירים ממחנה הריכוז שטוטהוף.בשעות הלילה הוחזקו האסירים בתוך בור עמוק, וביום עבדו בפתיחת קברי האחים, הוצאת הגופות, סידורן בערמות ושרפתן, וזאת - כשרגליהם כבולות בשלשלאות. העובדים, שידעו היטב שעם סיום עבודתם יוצאו להורג גם הם, חפרו מנהרה באורך כ-35 מטרים, שהוליכה מן הבור שבו שהו בלילה, אל מעבר לגדרות.בתום עבודה מאומצת של כ-3 חודשים, בליל ה-15 באפריל 1944, התבצעה הבריחה. האסירים ניסרו בפצירה את הכבלים שעל רגליהם, ו-40 מהם יצאו דרך המנהרה.
אולם, עד מהרה הם נתגלו בידי השומרים. 15 מהם הצליחו לברוח, ו-11 מתוכם הגיעו אל הפרטיזנים ושרדו את המלחמה. שאר הבורחים נתפסו או נורו למוות.

הגשר באתר פונאר בליטא (מערכת וואלה! NEWS , Ezra Wolfinger)

הגשר באתר פונאר בליטא (צילום: Ezra Wolfinger)

הכניסה למנהרה הבריחה פונאר בליטא (מערכת וואלה! NEWS , Paul Bauman/Alistair McClymont)

הכניסה למנהרה הבריחה בפונאר (צילום: Paul Bauman/Alistair McClymont)

בין השאר, נצרבה פונאר בזיכרון הישראלי הקולקטיבי דרך שירו הנודע של הפרטיזן שמערקע קצ'רגינסקי ז"ל, המושר על-ידי חווה אלברשטיין. מאז מלחמת העולם השנייה, לא נודע מיקומה של מנהרת הבריחה, וזאת על-אף מספר ניסיונות שנעשו לגלות אותה.

כעת, בעבודה משותפת של ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מטעם רשות העתיקות, פרופ' ריצ'רד פרוינד מאוניברסיטת הרטפורד בארה"ב, המוזיאון הלאומי היהודי ע"ש הגאון מוילנה, וסרטיNova מארה"ב, התגלתה מחדש מנהרת הבריחה. בשיטה של דימות תת-קרקעי (Electrical Resistivity Tomography).

ליד הבור שבו הוחזקו האסירים, נראה בבירור מיקום המנהרה.
בכוונת השותפים לחזור לאתר בעתיד הקרוב כדי לחשוף את המנהרה, על מנת שתוצג לציבור כחלק מאתר הזיכרון ליהודי וילנה והסביבה.

לדברי ד"ר ג'ון זליגמן מרשות העתיקות, "כישראלי שאבותיו הגיעו מליטא, התרגשתי עד דמעות ברגע הגילוי של המנהרה. זוהי עדות נוגעת ללב, לניצחון התקווה על היאוש. חפירתה וחשיפתה של המנהרה תאפשר לנו להציג לא רק את זוועת השואה, אלא גם את התקווה לחיים".

רחוב דומיניקן המודרני כיום פונאר בליטא (מערכת וואלה! NEWS , Ezra Wolfinger)

רחוב דומיניקן המודרני כיום בווילנה, ליטא (צילום: Ezra Wolfinger)

שלט רחוב היהודים פונאר בליטא (מערכת וואלה! NEWS , Ezra Wolfinger)

שלט "רחוב היהודים" בווילנה (צילום: Ezra Wolfinger)

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה