סימון מלקס על קארל פלאגה

חנוכה בבית וילנה

ביום שני האחרון, ב-7.12.2015, התקיים אירוע, לכבוד חנוכה, שעיקרו העלאת זיכרו של חסיד אומות העולם קארל פלאגה (Karl Plagge). תחילתו של הערב היתה בהתכנסות של חברי ארגון ויצאי וילנה, רבים מהם שורדי השואה מגיטו וילנה, ואחרים אנשי הדור השני לעולי וילנה, מלפני השואה. מיקי קנטור, יו"ר הארגון הצליחה בקושי להושיב את הקהל. ואז הדלקנו נרות חנוכה, והמקהלה (של יוצאי וילנה) שרה בהתלהבות את שירי חנוכה. אחר עלה לבמה אורח הכבוד, סימון מלקס, משורדי הגטו, אחד מאלה שפראגה הציל - וסיפר ביידיש על פלאגה ועל המוצאות אותו, את מלקס, בגיטו וילנה.

סימון מלקס, החי בפריז, כתב ספר על פלאגה ועל המוצאות אותו, את מלקס, בגיטו. הספר נכתב בצרפתית, ותורגם לגרמנית ולאנגלית. מלקס מספר את סיפורו בכל העולם. הפעם הוא בא לתל אביב לספר את הסיפור לחברי איגוד יוצאי וילנה בבית וילנה. היתה בעיה עם העובדה שמלקס אינו דובר עברית, והוא הירצה ביידיש. הבעיה נפתרה בכך שאחד מהמבוגרים, ישב בצד עם שני הצעירים, שאינם מבינים יידיש, ותירגם להם תרגום סימולטני.

מלקס ואביו התחבאו באחת המאלינעס בה.ק.פ. אמו חלתה לפני כן ופלאגה לקח אותה לבית חולים שם נשארה עד לשחרור העיר בידי הצבא האדום.

זה הסיפור, הבלתי ייאמן, על הקצין הנאצי, שהציל מאתיים יהודים בווילנה/ כתב יוסי רגב.

סימון מלקס, שניצל ממחנה העבודה ה.ק.פ. בווילנה בסיועו של מפקד המחנה מיור קארל פלאגה, מספר בראיון רדיו, לגלעד הלפרין איך "שינדלר של וילנה" הציל את חייו.
פלאגה, שהיה קצין בדרגת רב סרן בצבא הגרמני בתקופת מלחמת העולם השנייה, חבר המפלגה הנאצית הוכר כחסיד אומות העולם ע"י יד ושם, 53 שנה אחרי פטירתו.

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה