כנס עולמי-ניצולי ה.ק.פ

כנס עולמי ניצולי ה.ק.פ

בשנת 2010 התקיים כנס של ניצולים ודורות ההמשך של ניצולי מחנה העבודה ה.ק.פ, במטרה ליצור מפגש היסטורי ובין-דורי לקבוצה מיוחדת זו, ובעיקר – לראיין, לשמוע זיכרונות אישיים ולתעד אותם.

משתתפי הכנס, שהגיעו מכל קצווי העולם, התארחו בבית וילנה ונערכו מפגשים חווייתיים, הרצאות מעניינות, סיפור זכרונות מרתקים שתועדו הן על ידי האיגוד והן על ידי יד ושם. חברי הקבוצה סיירו ברחבי תל אביב יפו, באוטובוס מיוחד, והתארחו במוזיאון בית התפוצות. בנוסף, סיירו בירושלים, במוזאון יד ושם, וערכו שם טקס לזכרו של חסיד אומות העולם קארל פלאגה, שלקח חלק משמעותי בהצלת קבוצת היהודים שהיו במחנה ה.ק.פ. את הכנס סיימנו באירוע גדול ומרגש בבית ציוני אמריקה ת"א, בהשתתפות כל חברי האיגוד.

בשנת 2007, קודם לאירוע ייחודי זה, התקיים בבית וילנה מפגש ראשון – ערב מרגש מאוד של ניצולים ודורות ההמשך של ניצולי ה.ק.פ בבית וילנה.

תערוכת מאיור קארל פלאגה

בשנים 2011-2010 שימש בית וילנה אכסניה למצגת עשירה של צילומים וסיפור פעילויותיו של חסיד אומות העולם מאיור קארל פלאגה, שפיקד על מחנה העבודה ה.ק.פ וסייע לבריחת עשרות יהודים שנמלטו דרך פירצה שעשו בגדר המחנה. התערוכה הופקה ונתרמה לזכרו, בידי מוקירי זכרו - גרמנים בני עירו דארמשטאדט שבגרמניה.

דברי מיקי קנטור בסיום כנס ה.ק.פ 2010

חברות וחברים,

רגשות של סיפוק ורוממות רוח ממלאים אותי יום אחר יום, מזה שבוע ימים.

כבוד גדול היה לנו לארח ניצולים מרחבי העולם ומישראל ולכבד את סיפוריהם האישיים הקשים והמרגשים גם יחד.

תודה מיוחדת, בשם דורות ההמשך, לכל אחד ואחת מכם, אנשים יקרים.

המפעל החד פעמי ויוצא הדופן, כנס עולמי של ניצולי ה.ק.פ בבית וילנה, שפעילי האיגוד יזמו, תכננו, ארגנו אכן יוצא לפועל ובהצלחה גדולה.

כל המשימות שהיצבנו בפנינו: טיפול באירוח הבאים מחו"ל, ביצוע ראיון ותיעוד מעמיקים במשך יום וחצי דחוסים, קיום טקסי זכרון ביד ושם, סיורים מודרכים בירושלים, ביפו ובתל אביב ובמוזיאונים של יד ושם, בית התפוצות, ובית הכנסת "החורבה", חווייה בתערוכת קארל פלאגה הנודדת ובבובותיה של סופי ליבו בבית וילנה, צפייה בסרט נושא פרסים פרי ביכורים של דור שלישי וילנאי, ו...טעימות כיד המלך מתבשילי בית אמא וילנה, מעשה ידי חברותינו וחברנו החרוצים והמסורים כל כך.

"תופעה יוצאת דופן", כפי שהגדיר פעם מיכאל שמיביץ, יו"ר האיגוד, "שאיגוד ניצולים חי ונושם, בעת שלעינינו מתחסלים עשרות ארגוני קהילות של שארית הפליטה".

אני מבקשת בהזדמנות זו להעלות על נס את נס החברותא המופלאה הזאת הפועמת בלב בית וילנה המלבלב, ולהודות לאנשים המופלאים האלה על הזכות המיוחדת שנפלה בחלקי לפעול בחברתם ולקבל מהם השראה.

על כי השכלנו, כל אחד ואחת מאיתנו לפנות מזמנו היקר לטובת טיפוח זכר מורשת משפחותינו היקרות מווילנה ומסביבתה ולעסוק בהתלהבות כל כך גדולה בהנצחת המתנה המיוחדת שהורישו לנו הורינו – כבוד, אהבה ונדיבות לתרבות ולאדם.

אני מזמינה את כולנו כאן, להפגש פעם נוספת בשנה הבאה בווילנה, במצעד החיים 2011, ולהביא גם להם את הבשורה: למרות הכל – אנחנו כאן!

עוד על פלאגה ועל חיי היהודים בה.ק.פ תוכלו לקרוא בסיפרו של מיכאל שמייביץ בכתובת:

http://historyms.blogspot.co.il/2009/02/blog-post_22.html

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה