כנס ליטוואקים-2015

כנס ארגוני הליטוואקים בישראל | אוקטובר 2015
כנס משותף לשלושת ארגוני הליטוואקים בישראל. בנוכחות נשיאת ליטא, גב' דליה גריבאוסקאיטה, שר החוץ של ליטא, שגריר ליטא בישראל, ומאות ליטוואקים - בהם חברי ארגון יוצאי וילנה. התקיים בבית התפוצות בת"א 21.10.15 בבוקר.

בכנס, הוצגה תערוכת צילומים של דר' קרול הופמן ורוזה ליטאי:  "ליטוואקים בארץ דרך עדשה"

מדברי מיקי קנטור

כשחשבתי על הדברים שאשא כאן היום, לכבודך ולכבוד כל האנשים המכובדים שהגיעו מווילנה שבליטא, ומקצות ישראל, התלבטתי מה המסר העיקרי שהייתי רוצה שתזכרי מהמפגש המיוחד הזה שלנו כאן.

מה בין כל הנושאים הרבים והמורכבים המעסיקים אותנו, בני דורות ההמשך של אותה קהילה מפוארת בווילנה ובליטא ,ומושכים אותנו לפעילויותינו ההתנדבותית כל כך הרבה שנים הייתי רוצה שתזכרו יותר מכל .

איגוד יוצאי וילנה והסביבה בישראל הוקם ע"י אלה שהצליחו לשרוד את הגהינום והגיעו לכאן עם בשורות האיוב על השמדתם של יהודי ירושלים ד'ליטא ועיירות הסביבה.  קבוצת פעילים יוצאי וילנה התאגדו והקימו בשנת 1946 את "איגוד יוצאי וילנה לעזרה והצלה" במטרה לעזור  לניצולים ולפעול להנצחת קדושי הקהילה, ולמורשת התרבות המפוארת רבת השנים.

כעת, אחרי 70 שנה, כאשר מדרך הטבע דור המייסדים הולך ומתמעט, נתבקשנו על ידם לשמור על אש התמיד, של מה שהיה ביתם אשר נכחד  בהשתוללות גורפת של אנטישמיות אכזרית ונוראה.

חברי ההנהלה הוותיקים של איגוד יוצאי וילנה, אשר אמונתם - בטוב שבאדם - תמיד חזקה ,חוכמתם טרם נמוגה ואחריותם עדיין לא הסתיימה, מהווים לנו כל השנים רוח גבית, מעודדים אותנו ומחזקים את ידינו להמשיך בדרך שבחרנו.

כי להיות דור שני לניצולי שואה פירושו להיוולד לתוך קפסולה דחוסה בתחלואים וכאבי גוף, של צער על אבדן הורים ובני משפחה, הרס של ילדות ונעורים ושל זכרונות יפים וגם בהקשבה לזעקות של סיוטים בלילות...

להיות דור שני לניצולי שואה, פירושו לספוג במשך שנים את הדברים לתוך נפשותינו הרכות, להפנים אותם לתוך נעורינו, לאהוב, לדאוג תמיד לא להדאיג, לא להכאיב, לרצות וגם להיות נושא לגאווה וקורת רוח...

באיגוד יוצאי וילנה, בחרנו לזכור ולהזכיר, כאן בארץ כמו גם על אדמת ליטא, אותם בני משפחותינו שנרצחו שם. ללמוד לקחים, לא לשכוח וגם לא לתת להשכיח.

בחרנו גם ללמוד על בני האדם שחיו שם בקהילה ,עבדו, למדו הולידו ילדים ספרו להם סיפורים ושרו להם שירים .על הישגיהם בתחומי הרפואה, הדת, השירה והספרות, הפוליטיקה המדע והפילוסופיה, על חייהם היומיומיים, על בתי החולים ובתי הכלא, על השווקים ועל כל מה שבעצם העניק לאותה קהילה את חוזקה הנפשי והרוחני בשנים הקשות והיווה בסיס לתעצומות הנפש, לתקווה הגדולה ולאמון.

אלה החמרים, אשר שימשו תשתית לאותם אנשים שהצליחו לשרוד וליצור לעצמם חיים חדשים במקומות אליהם הגיעו לבסוף.  ביסודותיה של מדינת ישראל הונחו לא רק זכרם של שישה מיליון מבני העם היהודי שהושמד אלא גם הלקחים ההיסטוריים, שעל כולנו להטיל על  הדורות הבאים בישראל, בליטא ובכל מקום בעולם ,כדי שלא תישנה עוד שואה.

שעור חשוב זה עומד היום, יותר מתמיד, במבחן האנושות, אל מול מציאות הטרור שמציף אותנו כאן מכל עבר והאיומים להשמדת מדינת ישראל.

גברתי הנשיאה, חברים יקרים, אלה הם הערכים שמהווים עבורנו ,את הבסיס ליצירת אמונה וערכים של כבוד וסובלנות, ברוח התקופה העכשווית בישראל.

וזה הזיכרון שהייתי רוצה שישאר עמכם אחרי המפגש שלנו כאן.

חשוב לי גם לציין בהערכה, כי כל שגרירי הרפובליקה של ליטא בישראל, המשקפים את ממשלתם, עושים עבודתם נאמנה .מצאנו בהם הרבה פתיחות ורצון ללמוד אותנו. הם מסייעים לנו בכל הקשור בבניית גשרים חדשים וקשרים טובים להיכרות הדדית.

תודה לך, גברתי הנשיאה ולכם חברי המשלחת ולכם חברי באולם ,על שכיבדתם אותנו בנוכחותכם במפגש מרגש זה, בבית התפוצות בת"א.

אני מאמינה ומזמינה אתכם ואותנו, להמשיך ביצירת קשרים של לימוד ושל כיבוד הדדי ,של הערכה. הם אלה שייקרבו בין הדורות הממשיכים אתכם ואותנו.

הבה נחליט כאן ביחד, שזוהי אחריותנו המאוחדת, ליצור עולם סובלני וטוב יותר מזה שחוו הוריכם והורינו, בימי המלחמה הנוראה ההיא. זה בידינו וזה אפשרי.

נשיאת ליטא מסרבת לעזוב...
----------
בפורום ארגוני הליטוואקים, הטנור יועד סורק לקח את הקהל - יחד עם נשיאת ליטא ושר החוץ הליטאי - למסע מוזיקלי מרגש מירושלים דליטא - לירושלים של זהב.

כשסיים לשיר את "ווילנע", סימן המלווה של הנשיאה כי עליהם לעזוב, כדי לעמוד בלוחות הזמנים של הפגישות שלה. אולם היא סימנה לו כי היא רוצה להישאר לשמוע שיר נוסף.

וכך שרנו כולנו יחד - גם הקהל הנרגש - את התחנה השניה במסע המוזיקלי: "ירושלים של זהב" - שירה של נעמי שמר, בתם של רבקה ומאיר (יוסף) ספיר (ספירוב) - שגם הם מוילנה.
מלווה את יועד הפסנתרנית רגינה דריקר

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה