סימה סקורקוביץ'

סבתא סימה סקורקוביץ/ כתב הנכד יועד סורק

יושב על שרפרף פלסטיק קטן במטבח פשוט, אוכל מצלחת פלסטיק עם הדפס של מיקי מאוס, שאבי ככל הנראה אכל ממנה כילד, ביליתי שעות על גבי שעות עם סימה, סבתי. שאפתי לקרבי את הסיפורים, את השירים, את אהבתה לווילנה, ליידיש, לירושלים. היה ברק ספציפי בעיניה שהקסים כל כך הרבה אנשים. בשעות הקסומות הללו נולד הפרויקט הזה, שירי סימה, שירי יידיש מפיו של הנכד, הרפרטואר העתידי שלי, התוכנית והקלטת היידיש.

סבתא סימה, סבתי ואני, נולדנו שנינו בירושלים. האחת, שבליבה חומה, עייפה ופצועה לאחר אלפי שנות לחימה. השנייה, עיר הולדתה של סבתי, היא ירושלים ד'ליטא, העיר וילנה בליטא. וילנה היפהפייה, עם פריחת התרבות היהודית שלה והחיים הדתיים שלה, חיים אהובים ויקרים כל כך למרות שהם היו רחוקים מהעיר הקדושה. השיר הנפלא "וילנה, וילנה" מבטא את אהבת החיים בעיר היפה הזו.

יום חמישי בבוקר, 24 ביוני 1941: פרחים הושלכו לעבר החיילים הגרמנים הגאים והנאים שצעדו בחיוך לתוך וילנה. הסיוט החל. לא לקח הרבה זמן עד שסבתא שלי מצאה את עצמה בכלא. היא מצאה את דרכה החוצה. היה לה מזל, פעמים רבות, ניצלה בגלל היופי שלה, "החוצפה" שלה וכוחה, אך בעיקר באמצעות השירים שלה - השירים של סימה.

השירים היו רכושה כאשר כל השאר נלקח ממנה, משפחתה, כבודה, שיערה ובריאותה. שיריה הצילו אותה ואת נשמתה, את רוחה ואת אהבת החיים שלה. את האוצר הזה הם לא יכלו לקחת, ובסופו של דבר היא ניצחה.

למרבה הצער, ירושלים שלה, ירושלים  ד'ליטא, נעלמה ולעולם לא תחזור. הגרמנים הצליחו למחוק את התרבות הזו..

שנים רבות אחר כך, שם במטבח הפשוט של אישה שלא ראתה טעם להחזיק חפצים יקרים "יפים", אישה פרגמטית, ישבו מאות מבקרים מרחבי העולם ולמדו על סיפוריה ושיריה. הם שמעו את המסר שלה. היא רצתה להפיץ ולשמור על אוצר התרבות היידיש. היא כתבה את האוטוביוגרפיה שלה, היא הרצתה בפני קבוצות ביד ושם ובאירופה, מול חיילי הוורמאכט הגרמנים בהמבורג, כדי שיידעו, יזכרו וילמדו את השיעור. היא אמרה שאין שנאה בליבה.

כששאלתי אותה אם היא מתנגדת שאעבור לגרמניה, היא אמרה: "אתה דור שלישי, הם עכשיו דור שלישי, מה הקשר שלהם לכל זה? זו לא אשמתם. שיר ביידיש. הם יאהבו את זה, ספר על סבתא סימה שלך ".

מחקרים עדכניים מראים כי טראומה נפשית עוברת דרך ארבעה דורות. בין 1939 ל -1945 עבר כל העולם טראומה. אז הדרך עוד ארוכה. אני מרגיש זאת בהופעות שלי באירופה. כדור שלישי לניצולי שואה, אני גר עכשיו, 75 שנה אחר כך, בגרמניה. אני דובר גרמנית, יש לי כאן חברים טובים, מרגיש חופשי. בטוח. זה מוביל אותי למסקנה: שלום אפשרי!

אני מאמין בכוחה של המוסיקה לחבר בין אנשים. הזר יהפוך לחבר וירפא את הפצעים.

אני מקווה שהמוזיקה תיגע בלבבכם, ואני מקווה להפיץ את המסר של סימה: זכרו, למדו, אהבו.

שלום

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה