מוזיאון סוגיהרה בקובנה

המוזיאון נמצא בבניין הקונסוליה היפנית (1939-1940) בקובנה. הבית נבנה על ידי מדען מפורסם, שר החינוך לשעבר של ליטא פרופ' טונקונס. הוא עצמו לא התגורר בבית הזה. משפחת טונקונס הושפעה גם מהדיכוי הסובייטי.  הוא ומשפחתו הוגלו לסיביר. בשנת 1999, בעקבות המאמץ המשותף של אינטלקטואלים ואנשי עסקים מליטא ובלגיה הוקמה קרן ציבורית "קרן סוגיהרה- דיפלומטיה לחיים".

יוזמי הקרן ביקשו לאחד את המאמצים האינטלקטואליים ואת הכספים הזמינים כדי להנציח כראוי את שמו של הדיפלומט היפני צ'יאנה סוגיהרה. שמו של סוגיהרה יחד עם שמו של הקונסול ההולנדי יאן זווארטנדייק, כמו גם הדיפלומטים האחרים שלא חששו להציל אלפי יהודים מיהודי אירופה, מזכיר לדורות ההווה את האיומים המסתתרים בתוך הטבע האנושי, דוגמה טובה של חסד וצדקה.

ב-16 בספטמבר קיבל בית סוגיהרה מתנות יוצאות דופן-חפצים אישיים של יאן זווארטנדיק: שעון, כובע, משקפיים ומקטרת. אנו אסירי תודה מעומק ליבנו לילדי זווארטנדיק - אדית ורוברט, שהסכימו לתת את החפצים הללו לתערוכה החדשה של החדר של אביהם. ידוע שזווארטנדיק שימש כקונסול הולנדי של כבוד בליטא בקיץ 1940 בקובנה והוציא יותר מ-2000 ויזות לקוראסאו בצורה כזו יחד עם סגן הקונסול היפני בקובנה סוגיהרה. שמו של סוגיהרה מצויין לעתים קרובות יותר, וסיפורו של יאן זוארנדייק עדיין לא מסופר במלואו. החפצים שהתקבלו יעשירו משמעותית את התערוכה החדשה בחדר של זווארטנדיק. פתיחת התערוכה מתוכננת ל-2022. על המתנה המיוחדת הזו, ברצוננו להביע את תודתנו לאדית ורוברט זווארטנדיק, גם לארלט סטויפ, שסבה וסבתה ניצלו על ידי זווארטנדיק וסוגיהארה. אנו מודים גם לנציג הקרן מהולנד יאן קופר, שלא רק התנדב להיות שליח של הקרן בהבאת חפצי הערך הללו לקובנה. אבל גם תרם רדיו "פיליפס" מתפקד לחלוטין, אותנטי מתקופת בין המלחמות לתערוכה הקרובה.

The Mainichi, Japan מוזיאון הבית של סוגיהרה בקובנה של ליטא חווה ירידה משמעותית במספר המבקרים מיפן והוא זקוק מאוד לעזרה כספית. עם זאת, הצלת המוזיאון חשובה יותר עבור הממשלה היפנית מאשר ממשלת ליטא, אומרים נציגיה. באוגוסט שלחו שגרירי יפן, ארצות הברית, ישראל, גרמניה, פולין והולנד מכתב לשרי התרבות והחינוך הליטאים, וביקשו לשמר את המוזיאון המוקדש לדיפלומט היפני יחד עם עמיתו מהולנד. מאוחר יותר, הוועדה הפרלמנטרית הליטאית לענייני חוץ דיברה בעד מתן מימון ממשלתי של 150,000 אירו בשנה למוזיאון. עם זאת, לא ננקטו פעולות קונקרטיות כדי לספק למוזיאון את המימון הדרוש, אמר ראמונס ינואליטיס, מנהל הקרן דיפלומטים לחיים שהקימה ולתיחזוק  המוזיאון. "המצב שלנו קשה. אין לנו מבקרים רבים כמו לפני המגיפה. הבעיה היא שמספר המבקרים ירד מ-20,000 ל-1,500 בשנה. [...] בזמנו היו לנו 11 עובדים. עכשיו, הגענו לחמישה", אמר ל-LRT.lt.

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה