הסדנה לשיר היידי האמנותי ע"ש נחמה ליפשיץ

כתבה: רוזה ליטאי

ב 1998 הקימה נחמה ליפשיץ את הסדנה ללימוד השיר והשירה היידית.

מטרתה של הסדנה הייתה לא רק ללמד את התלמידים מיומנויות בביצוע השירים אלא גם ובעיקר לשמש כלי להעברת ההיסטוריה ולשימור המורשת והמטען היהודי הגלומים ב 1000 שנות תרבות יידית, לדורות הבאים. ועל מנת שכל המורשת המופלאה הזו, וכל המטען העצום הזה, אשר ניסו, היטלר באופן פיזי, וסטאלין באופן רוחני ופיזי, להשמיד, להרוג ולאבד חלילה, ולא להשאיר ממנו זכר תחת פני האדמה, רצתה נחמה להציל, לשמר אותו, ואף להחיות אותו, ולשוב ולשלב אותו כחלק אינטגרלי מן התרבות הארץ ישראלית העכשווית והמתחדשת.

נחמה לא נחה על 'זרי הדפנה'... בכל פרק של מחצית השנה של תוכניות הסדנה, נחמה בנתה ממש במו ידיה תוכנית חדשה ונושא חדש. וזאת משום האחריות האדירה, שחשה מוטלת על כתפיה, כדי להספיק את המירב שתוכל בימי חייה, להציל ולהאציל לדורות הבאים מן התרבות העשירה הזו. תרבות שבחילופי השפה והימים, עלולה ללכת לנו לאיבוד, ממש בין הידיים בלי שנרגיש...

עוד כל כך רבה הייתה לפניה העבודה אך היא נלקחה מאתנו, ונמנע ממנה להמשיך את המפעל הכביר הזה, מפעל שעלינו בעצם מוטלת החובה והשליחות, להמשיך בנאמנות, ולשמר ולהעביר לדורות הבאים, וכך נקיים את חזונה חלומה וצוואתה של נחמה ליפשיץ.

ניתן לומר שבמפעל אחרון זה של נחמה ליפשיץ ז"ל, נחמה בעצם הותירה בידינו תשתית וכלי אדיר, הפותח צוהר לעולם יהודי-תרבותי מופלא של 1000 שנים, עולם שאסור שייעלם!

מי ייתן ונזכה לממש את חלומה של נחמה.

על מנת להתחיל ולבצע משימה גדולה זו, יש להתחיל בראש ובראשונה בארגון ובקטלוג כל החומר שהותירה נחמה במסגרת הסדנאות. התווים והתוכניות של כל הקונצרטים שכתבה וערכה נחמה במשך כל השנים הללו, מצוי כולו בסדנה לשיר היידי האמנותי ע"ש נחמה ליפשיץ. אנו רוצים לבקש ממי שעזרה על ידה במסירות במשך כל השנים הגב' רגינה דריקר, שכיום היא משמשת כמנהלת הסדנה, לקחת על עצמה כפרוייקט נוסף ונפרד (בתשלום) את ביצוע הקטלוג והסריקה של התווים והתוכניות, כדי שניתן יהיה להשתמש בכל החומרים הללו כחומרי לימוד והעשרה, בשיטתה הייחודית של נחמה ליפשיץ ז"ל, אשר אני מבקשת שתיקרא באופן רשמי: "תוכנית הלימודים של השיר היידי בשיטת נחמה ליפשיץ ז"ל".

בהמשך לכך, מצויים בידי חומרים רבים נוספים שהותירה נחמה, שגם אותם יש להוסיף לחברם ולשלבם, לכדי ארכיב מלא של השירה היידית, ותחומים נוספים שעסקה בהם נחמה ליפשיץ ז"ל.

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה