צמח שאבאד-150 שנה להולדתו

כנס במלאת 150 שנה להולדתו של צמח שאבאד התקיים ב 2014 בפרלמנט הליטאי.

הדוברים בכינוס היו ברובם רופאים וחוקרים שבילו שנים רבות בלימוד "צמח שאבאד", ורופאים יהודיים ידועים אחרים בתולדות יהודי וילנה וליטא. יש לציין שגורמים פוליטיים או לאומיים לא ניצלו את האירוע לצרכיהם. הנציגות מווילנה לא כללה אף אחד מן הוועדות, המרכזים, המוזיאונים והמוסדות בעיר. למעשה, נציג הממשלה הליטאי הבכיר היחיד באירועים היה ד"ר ויטיס פובילאס אנדריוקייטיס, חבר פרלמנט סוציאל-דמוקרטי שלאחרונה מונה לנציב האירופי החדש למדיניות בריאות ובטיחות מזון בבריסל.

ד"ר אנדריוקייטיס, נולד בגלות בסיביר, ובילה שנים רבות בחקר חייו של צמח שאבאד, שהיה אחד מגיבוריו מימיו כסטודנט לרפואה בווילנה כאשר למד אצל רופאים שזכרו ולעתים קרובות דיברו על האישיות, הנדיבות והכשרונות של שאבאד. יושבת ראש הקהילה היהודית, פאינה קוקליאנסקי נשאה דברים לפני הסרת הלוט מעל הלוח של בית החולים היהודי לשעבר ברחוב קייב. תכנית הכנס העשירה, כללה פאנל מכובד של מומחים. ד"ר אלדונה רייניטה הציגה מצגת שקופיות על חייו וזמנו של צמח שאבאד בווילנה. ד"ר יוליוס פטשק דיבר על הכרך החדש של אנשי רפואה של ירושלים של ליטא, ספר הכולל גם את ההיסטוריה העשירה לפני המלחמה ואת הנרטיב יוצא הדופן של טיפול רפואי בגטו וילנה. ד"ר דוד שצ'ופאק דיבר על שורה של רופאים ליטאיים ותרומתם, נושא שהורחב בעיתון על ידי ד"ר רמונס קונדרטס, מנהל מוזיאון אוניברסיטת וילנה, שדיבר על רופאים בליטא שהמשיכו לזכות בפרסי נובל לרפואה, מדע, או במקרה אחד, פרס נובל לשלום על אימוץ עולם לא גרעיני. דר' ויטאוטס אוסונס, ראש בית החולים לילדים של אוניברסיטת וילנה, דיבר על רופאים שסיכנו את חייהם להצלת יהודים בשואה, תוך התמקדות בפטרס באובלי (במלאת מאה שנה להולדתו). המשתתף היחיד ללא השכלה רפואית בפאנל, היה פרופסור לפילוסופיה ד"ר אוסרה פאז'רייטה, שהציגה סקירה של רפואה יהודית במקורות משפטיים תלמודיים ויהודיים.

הברכות גם הן היו בלתי נשכחות. ד"ר יהונתן ברנט, מנהל מכון "ייווא" למחקר יהודי בניו יורק, הדגיש את תפקידו של דר' שאבאד ביסוד ייווא. פאינה קוקליאנסקי, יושבת הראש של הקהילה היהודית בליטא, הדגישה את דמותו האגדית של שאבאד כרופא שמיהר להצלת ילדים בסכנה, וכמייסד של בתי-ספר יהודים מודרניים שבהם כל תכנית הלימודים התנהלה ביידיש. פאינה היתה גם הדוברת היחידה שהזכירה את מסירותו הפוליטית של צמח שאבאד לסוציאליזם היהודי ולארגוניו השונים.

תרגום הכתבה מתוך אתר "Defending History" לציון 150 שנה להולדתו של ד"ר צמח שאבאד בפרלמנט הליטאי. 

מיוריאל שעשוע על ד"ר רוזה שאבאד גרנובסקה

מיוריאל שעשוע דיברה על ד"ר רוזה שאבאד גרנובסקה שהיתה אחייניתו של ד"ר צמח שאבאד.

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה