חזון ומטרות האיגוד

אנו פונים לכל אחת ואחד מכם לשלוח אלינו סיפורים אישיים, עדויות ניצולים ובני משפחותיהם, סרטוני מסעות שורשים בווילנה והסביבה, עבודות שורשים, הנצחות משפחתיות וכו', ואנחנו מבטיחים לתת לכל אלה במה מכובדת באתר האיגוד.

מיקי קנטור, יו"ר האיגוד

מדבריה של מיקי קנטור, יו"ר האיגוד:

בכל שנות קיום האיגוד, התמידו מייסדיו ומאות חבריו הפעילים, ליישם את המטרות לשמן הוקם: לסייע לניצולים ולתמוך בהם; להנציח את זכר הנספים; לאסוף חומרים הסטוריים אודות הקהילה המפוארת ולהנחילם לדורות הבאים.

לאורך כל השנים אנו משמרים את אופיו של הבית שהופקד בידינו ע"י האבות המייסדים. שמרנו עליו כמקום חמים וידידותי, מקום שקולט תיעוד, מידע וידע, מחקרים וספרים, צילומים, מסמכים הסטוריים ויצירות אמנותיות. אלה הפכו, עם חלוף הזמן, להיות חלק משמעותי ממהות הבית ויצרו בו אכסניה מכובדת ובטוחה להנצחה בני הקהילה ולמורשת תרבות ליטוואקית בעזרת ספריית העיון העשירה, אוהל יזכור המקודש, אתר האינטרנט הנגיש והמגוון. האיגוד מקיים מסעות מורשת וטקסי זיכרון מרגשים בארץ ובליטא, מפיק סמינרים והרצאות וארועי השקה לספרי מחקר ולספרי זכרונות, מארח משלחות רשמיות וקבוצות שונות מהארץ ומחו"ל, יוזם ומארגן אירועים משותפים עם תיכוניסטים ישראלים וליטאים, רכזי תנועות נוער, חיילי יחידת חיל הים שאימצנו, עם שגרירויות ליטא בישראל וישראל בליטא, עם משרד התרבות בליטא ועוד.

ההגבלות שהושתו בתקופת הקורונה על התקהלויות ופעילויות תרבות, הביאו את פעילי איגוד יוצאי וילנה (בהנהלה, בוועדות הביקורת והתרבות) לידי חשיבה מחודשת, על התאמת ערכי האיגוד ומטרותיו למציאות העכשווית והעתידית. חלק הארי של אלפי המבקרים שנהגו להגיע לפתחו של הבית מאז הווסדו, היו ניצולי קהילות יהודי וילנה וגלובוקי וקהילות ערי מחוז וילנה וליטא בכלל, כמו גם בני הדורות הבאים, אשר לצערנו נבצר מהם לחוות את המפגשים החברתיים, את הבית ואת הארועים שתוכננו לשנת 2020.

לצד המנעותם של ניצולי השואה מיציאה מהבית (עקב ההגבלות, כמו גם גילם המתקדם), זיהינו לאחרונה את הפוטנציאל הגלום בבית וילנה והסביבה, כמקום בלתי רגיל להנצחה ולהנחלת מורשת יהדות וילנה והסביבה בפרט, גלובוקי וליטא בכלל. מקום ייחודי כדי להכיל בו את ההסטוריה של יהדות וילנה, סביבתה  וערים רבות בליטא, בהם נולדו ומהן הגיעו בני משפחותינו, חברי האיגוד.

אנו ממשיכים לצעוד בתלם העמוק והמשמעותי שהיתוו לנו הורינו ולהוביל בו את ממשיכי דרכנו. אנו גם סקרנים להתעדכן ולדעת מה אירע במולדת הורינו אחרי מות קדושים; ללמוד על קורות הקהילה שקמה על חורבות ירושלים ד'ליטא ולהכיר את התרבות המחודשת, שנבטה וצמחה מתוך דפי ההסטוריה המפוארת רבת השנים שעלו בעשן ואת העשיה המשמעותית של יוצאי וילנה בארץ לדורותיהם.

בית וילנה בת"א גאה בהישגיהם המרשימים של מתנדבי האיגוד לדורותיהם, בפעילויות הזיכרון וההנצחה, בארועי התרבות השונים, בספריית העיון המסודרת, בהנחלת המורשת בקרב חיילי צה"ל ותלמידי בתי ספר תיכוניים, במסעות המורשת לווילנה וערי הסביבה, בצעדות החיים בפונאר (וילנה), הפורט התשיעי (קובנה) ובפוליגון (שוונציאן) ובקשר ההדוק עם הקהילה בליטא ועם השגרירויות בליטא ובישראל.

בשרשרת הדורות

בשנים האחרונות, בד בבד עם התהוות התהליכים המורכבים של חילופי הדורות, ובמרחק של עשרות שנים ממאורעות השואה, אנו עדים לתופעה בה צעירים רוצים להתקרב לסיפורי השואה, אל הצד האישי והאנושי של הנספים, לגעת בחייהם טרם המלחמה. הם גם רוצים להכיר את הגשר שיצרו בני הדור השני בין הוריהם ששרדו את השואה ובין ילדיהם-ממשיכיהם ולהלך עליו בביטחה ובגאווה.

מעמיקים את התלם

עלינו לקשור את כל המטרות והרצונות הללו ולמנף אותם לכדי יצירת הזדמנות מיוחדת, זמינה ומזמינה, בדרכים עכשוויות, בכלים בני זמננו, בשפה מוחשית ומובנת לצעירים. לסקרן אותם בהיכרות מעמיקה את מנהגיה ומנהיגיה הרוחניים והתרבותיים של מורשתנו, את השגיה בתחומי המדע, החינוך והספורט מלפני המלחמה ולגעת בכל אלה שקמו אחריה. להפיק לקחים מאורחות החיים ומהתהליכים ההסטוריים של הקהילה בתוך החברה הליטאית - אז והיום.

כל זאת, תוך שימוש באמצעים הדיגיטליים, ברשתות החברתיות ובמקורות מידע אינטרנטיים. עלינו להגביר באלה את התשוקה לצאת ולגעת במקורות המשפחתיים בליטא, באלה מבינינו שטרם התנסו בכך, להיטלטל בין עולם הזכרונות העשיר, הרגשי, החמים, שאבד להורינו לבין המציאות בה אנו חיים; שתלמד אותם את גודל עוצמתה ההרסנית של הגזענות, העלולה לצמוח גם מתוך תרבות שפוייה ומפותחת, על רקע העבר וההווה; שתזכיר להם את חשיבות קיומה של מדינתנו, על אף השרשרת האין סופית של הנסיונות לחיסולנו; שתלמד אותם להאמין בעוצמתו של האדם וביכולותיו ליצור חיים מלאים חדשים.

"קול קורא"

לצורך כל זה, אנו זקוקים לך ולך, לשילוב כוחות רעננים חדורי מוטיבציה בשורות פעילינו. זו הזדמנות מצויינת לקרוא לאלה מביניכם, המעוניינים ומסוגלים לתרום מזמנם, מרצם, יכולותיהם, מיומנויותיהם, קשריהם וכל משאב חיוני אחר. אנשים טובים וחרוצים, שיצטרפו לשורותינו להקים ביחד צוותי חשיבה במטרה להתוות רעיונות ודרכים מעשיים, ולהניע יחד איתנו תהליכים ואפשרויות חדשים ליצירת עניין, סקרנות ורלוונטיות.

אני מאמינה כי יחד, בכוח רצון ועשייה משותפים, נוכל ליצור מציאות חדשה של המשכיות ולהחזיר לבית וילנה את החיוניות והחשיבות רבות השנים אשר ימלאו אותו בווילנאים ובליטוואקים לדורותיהם.

 

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה