דוד יוטן

דוד יוטן ז"ל – 1.2000-5.6.1916 

דוד יוטן נולד בווילנה ולמד בגימנסיון "אפשטיין" ובפקולטה לאגרונומיה באוניברסיטה בעיר. היה פעיל בתנועת בית"ר ובארגון הסטודנטים, כיהן בתפקידים מרכזיים בווילנה ובקטוביץ ובמוסדות ההסתדרות הציונית החדשה, מיסודו של זאב ז'בוטינסקי.

בתחילת 1939 מונה לקצין נציבות בית"ר בפולין, בראשותו של מנחם בגין. כמו כן שימש ראש עלייה ב' ("אף על פי") בוורשה.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה חזר יוטן לווילנה וטיפל בעלייה ב' של פליטי בית"ר (עלייה בלתי לגלית). הוא הצליח לחמוק מהשלטון הסובייטי ולאחר נדודים הגיע במרס 1941 עם רעיתו שרה לארץ ישראל.

יוטן השתתף בקורס מפקדים של הארגון הצבאי הלאומי בשוני ונתמנה לקצין המטה הראשי של האצ"ל. במסגרת זו היה אחראי על הדפוס וחבר במערכת עיתון "חירות" המחתרתי.

באפריל 1944 נאסר בידי הבריטים ונכלא בלטרון ובמבצר עכו. הוגלה עם 251 אנשי אצ"ל ולח"י לאריתריאה, לסודן ולקניה.

ביוני 1947 הוחזר ארצה, נעצר שוב יחד עם ראשי התנועה הרוויזיוניסטית, ושוחרר ערב הקמת המדינה.

יוטן היה ממייסדי תנועת החירות וכיהן בה בתפקידים בכירים. היה חבר הוועד הפועל של הסתדרות העובדים הלאומית, מזכיר מועצת עובדי תל-אביב בהע"ל, והחל מ-1952 כיהן בתקופות שונות כחבר מועצת עיריית תל-אביב עד לפרישתו באפריל 1989.

בהיותו חבר הנהלת מועצת העיר עמד בראש שירותי הרפואה הציבורית והאשפוז, לקח חלק פעיל בהנהלת איגוד ערים "דן", בהנהלת "אל סם" למלחמה בסמים, והיה חבר בוועדות שונות.

יוטן הוכתר כאזרח לוס אנג'לס, השתתף בוועידות בינלאומיות לבעיות בריאות וחברה, היה ציר בקונגרסים ציוניים, חבר נשיאות הוועד הפועל הציוני, ונציג התנועה בהנהלת הקונגרס היהודי העולמי בישראל. בשנת 1989 קיבל תואר "יקיר תל-אביב יפו".

יוטן עסק בפעילות פוליטית ענפה בתנועת הליכוד והיה מהדמויות הבולטות בה. תוך כדי פעילותו הציבורית רבת הפנים הקדיש את רוחו ומרצו להנצחת מורשתה המפוארת של יהדות וילנה – עיר הולדתו.

היה ממייסדי איגוד יוצאי וילנה והסביבה, כיהן בו שנים רבות כיושב ראש וראה בבית וילנה מרכז הנצחה ותיעוד יהדות וילנה – ירושלים דליטא – לדורותיה. היה זה מפעל חיים שלו הקדיש מכוחו, זמנו ולהט לבו.

נטמן בבית הקברות בנחלת יצחק, לצד רעייתו שרה ז"ל לבית נייבורג.

מתוך: ויקיפדיה

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה