דניאלה אוסצקי-שטרן

קרדיט צילומים" באדיבות ארכיון מורשת.
דניאלה אוסצקי: באדיבות אקדמית גליל מערבי

ד"ר דניאלה אוסצקי שטרן היא היסטוריונית וחוקרת את גרמניה הנאצית וקורות היהודים בתקופת השואה. דניאלה סיימה דוקטורט באוניברסיטת חיפה ואת התואר השני באוניברסיטת ת"א. מחקריה עוסקים בתעמולה נאצית ובהתנגדות יהודית בשואה, במיוחד בסיפורם של הפרטיזנים היהודים, סיפורה המשפחתי (דניאלה היא נכדתם של חיים וחיה לזר). היא מרצה בתוכנית ללימודי השואה במכללה האקדמית גליל מערבי וחוקרת באוניברסיטת בר אילן. במשך למעלה מעשור ניהלה את ארכיון מורשת שבגבעת חביבה.

חוברת לשימוש בנשק ויומן: כך חיו הפרטיזנים ביערות/מאת חנן דרינווד 28/1/2020

מסמכים נדירים שנחשפו ע"י מרצה באקדמית גליל מערבי שופכים אור על חיי הפרטיזנים היהודים, שנלחמו בנאצים באירופה • יוצגו בתערוכה בארה"ב

מסמכים נדירים מתקופת השואה שנחשפו לאחרונה, שופכים אור על פעילות הפרטיזנים היהודים והתמודדותם עם עמיתיהם הסובייטים ביערות אירופה הקרים. 

המסמכים יוצגו בתערוכה במוזיאון השואה ביוסטון, טקסס שבארה"ב, יחד עם מסמכים מקוריים אחרים של ארכיון "מורשת" - בית העדות ע"ש מרדכי אנילביץ'. המסמכים מספרים את סיפור גטו וילנה והפרטיזנים היהודים. אנשי ארכיון "מורשת" שמו ידם, בין היתר, על חוברת המכילה הוראות לשימוש בנשק ועל יומן קרבי של הפרטיזנים.

קורות גטו וילנה והפרטיזנים היהודים שפעלו סביבו מרתקים זה שנים חוקרים ומלומדים ברחבי העולם. במציאות כאוטית הצטרפו יהודים למאבק, תוך כדי סכנת חיים לעצמם ולחבריהם שנותרו מאחור, זאת בשל פעולות תגמול שביצעו הנאצים באסירי הגטאות כנקמה. גם כשהצליחו להגיע ליערות הם לא התקבלו בקלות ליחידות הפרטיזנים הסובייטים, כיוון שנדרשו להגיע עם נשק ולהוכיח כושר לחימה.

מי שעומדת מאחורי חשיפת המסמכים היא ד"ר דניאלה אוסצקי־שטרן, מרצה בתוכנית ללימודי השואה ב"אקדמית הגליל המערבי" שבעכו, ומי שמשמשת יועצת אקדמית לתערוכה, שצפויה לנדוד לערים נוספות בארה"ב. "המסמכים הללו קריטיים ביותר להבנת החיים של הפרטיזנים היהודים, שלאחר שנים קשות בגטאות הגיעו ליערות במצב נפשי ופיזי ירוד ביותר ביחס לפרטיזנים הלא יהודים, ולמרות זאת היו כוח משמעותי מאוד במאבק נגד הנאצים. הם מלמדים על הדילמות המוסריות הבלתי־אפשריות של אותם יהודים שברחו ליערות, בשל העובדה שהגרמנים ביצעו עונשים קולקטיביים אכזריים ולעיתים אף חיסלו גטאות שלמים בתגובה לבריחת פרטיזנים".

אחד המסמכים שיוצגו בתערוכה הוא חוברת הוראות לשימוש בנשק, שתורגמה לשפה הרוסית משפת המקור - פינית. היהודים שנמלטו מהצורר הנאצי נאלצו להפגין כושר לחימה, שלעיתים רבות לא היה להם קודם לכן, ועל כן המדריך סייע להם רבות לגשר על הפערים ולהתמודד עם הקשיים העצומים.

החוברת, שהודפסה ב־1940 במוסקבה, היתה בפועל מדריך ללוחמה פרטיזנית. ייעודה של התנועה הפרטיזנית, מסביר המדריך, הוא "לערער את שורותיו של האויב בעורפו ובאגפיו, וכמו כן להטריד את כוחותיו בתפקידים כמו שמירה וסיור, ולגרום לו את מרב הנזק החומרי". 

מסמך נוסף מלמד על הפעולות הקרביות של הפרטיזנים ביערות רודניקי - כ־40 ק"מ מדרום לווילנה.

 

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה