נחמה ליפשיץ-ניגונים מבית אבי 2019

ניגונים מבית אבי/ רוזה ליטאי 

התערוכה "ניגונים מבית אבי" המוקדשת לכבוד הזמרת האגדית של יהדות הדממה נחמה ליפשיץ ביוזמת המוזיאון היהודי הממלכתי של ליטא על שם הגאון מווילנא (הגר"א), ולזכר נספי גטו קובנה אשר ביניהם גם בני משפחתה של נחמה, ולזכר חסידי אומות העולם שסיכנו את חייהם למען הצלה וסיוע ליהודים בזמן מלחמת העולם השניה.

התערוכה התקיימה במוזיאון העירוני של קובנה הממוקם בבית העירייה (רוטושה) בעיר העתיקה. באופן סמלי יצא שתאריך קיום התערוכה היה לקראת יום הכיפורים, יום הולדתה של נחמה ליפשיץ.

השתתפו אנשי הקהילה היהודית של קובנה, וכן נציגים מ"קובנה בירת התרבות של אירופה 2022", וכן נציגי לשכת התיירות של קובנה, וכן נשים מארגון הנשים הבינלאומי של וילנה, ונציגי מוזיאון הגאון מוילנא עם המנהלת קמילה רופיקאייטה והאוצרת אאושרה רוזנקביצ'וטה, וכן ראש קהילת יהודי קובנה הרץ זאקאס וראש הקהילה הדתית של יהודי קובנה מאושה בייראקאס ועוד רבים אחרים.

בפתיחת האירוע הודלק נר זיכרון לזכר הניספים וחסידי אומות העולם שכבר אינם בין החיים.

השתתפו בהדלקת נר הזיכרון רוזה ליטאי (בתה של הזמרת נחמה ליפשיץ) ולצידה עמדו צאצאים של משפחת פיאטראס ובירוטה פדרביצ'וס זכר חסידי אומות העולם לברכה.

מייד עם תחילת מלחמת העולם השניה (1939) סייע פיאטראס פדרביצ'וס במסגרת תפקידו לפליטים יהודיים מפולין לקבל אשרות כניסה לליטא, מה שאיפשר בהמשך לרוב הגדול מהם להינצל בעזרת קבלת אשרות יציאה מהדיפלומאט היפני חסיד אומות העולם צ'יאונה סוגיהרה קונסול יפן בקובנה-ליטא שהציל אלפי יהודים. לאחר מיכן בזמן המלחמה פיאטראס ואשתו בירוטה החביאו והצילו בביתם יהודים תוך סיכון נפשם.

בחלק המוזיקלי שהיה מבוסס על מוזיקה יהודית קלאסית, ניגן הכנר הווירטואוזי בוריס טראובאס וליוו אותו בפסנתר אגלה פררקומאיטה ובחליל אולה פטראיטיטה.

ערוץ 1 "ניגונים מבית אבי"

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה