ביקור נתניהו בווילנה

"מבורות פונאר הפכנו למעצמה עולמית"/ אריאל כהנא ישראל היום 26/8/2018

רה"מ נתניהו סיים את הביקור בליטא בסיור בגטאות שנחרבו ובקברו של הגאון מווילנה • "למשתפי הפעולה הליטאים אני רוצה לומר - אנחנו כאן"

במרקש או בפראג, בלבוב או בבגדד, כל יהודי שחוזר לבקר את שורשי משפחתו לא ישכח את החוויה לעולם. הפסיעה ברחובות שבהם פסעו אבותינו חודרת למעמקי הנפש ומותירה חותם לתמיד. הפעם, ואין זה אירוע שבכל יום, מי ששב למחוזות הוריו והורי הוריו היה רה"מ נתניהו.

כשמדובר בראש ממשלת העם היהודי, המסייר בין הגטאות שנחרבו, בתי הכנסת שנהרסו והסמטאות שבהן יהודים נרצחו, עוצמת החוויה מכופלת. נתניהו סיים אתמול את ביקורו בווילנה בירת ליטא.

הוא ביקר בקברו של רבי אליהו מווילנה, הגאון מהמאה ה־18 שתולדותיו וקורותיו מסופרים על ידי יהודים וליטאים כאחד; הוא הגיע ל"מחלקה היהודית" שבספרייה הלאומית, שרק בשנה האחרונה החלה להפנים את גודל האוצר הבלום בידה; והוא נאם בבית הכנסת, זה שעמד על גבול הגטו ולא בתוכו ולכן, אולי, הוא היחיד מתוך מאות ששרד גם בתקופה הנאצית וגם בזו הסובייטית. מעברו השני של בית הכנסת שכן בית החולים היהודי, שאלפים נדחסו בו בשנים הנוראות ההן. 200 מטר מבית החולים, בלב הגטו, לחמו יחיאל שינבוים ואבא קובנר בנאצים, וקובנר נשא את המילים הנצחיות "אל תלכו כצאן לטבח".

"עדיין יש כאלה שמבקשים להשמידנו", הדהד קולו של נתניהו בבית הכנסת, "מה שהשתנה הוא היכולת שלנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. זוהי משמעותה של המדינה היהודית". נתניהו סיפר על החוויות שלו ושל רעייתו שרה מהסיור ברחובות הגטו בשבת. "ראינו את הבתים היהודיים ושרה אמרה שהיא יכולה לראות את פניהם של הילדים היהודים הקטנים מלפני 75 שנה. ראינו את התיאטרון היהודי, יכולנו לשמוע את נגינת הכינורות, ראינו את המקום שבו נלחמו יחיאל שינבום וחבריו עד מוות נגד הנאצים, וראינו את החצרות שבהן קיבצו את היהודים לפני שנשלחו לפונאר, שם נורו על ידי משתפי פעולה ליטאים ועל ידי הנאצים והושלכו לבורות המוות". אזכור "משתפי הפעולה הליטאים", גם באוזני שר החוץ הליטאי, לא היה מקרי. היה זה נוסח משופר מזה של הנאום בקבר בפונאר, שם לא ציין רה"מ לאיזה לאום השתייכו משתפי הפעולה.

חברים חדשים

רה"מ המשיך ואמר: "רציתי לומר להם - אנחנו כאן. חזרנו. עם ישראל חי. איזה פער עברנו בשנים האלה, מהבורות של פונאר הפכנו למעצמה עולמית. אני ליטאי משני הצדדים, עם קצת גנים ספרדיים, ואני חוזר לווילנה כראש מדינה יהודית מודרנית וחזקה. הניסיון להשמיד אותנו לא פסק וחמאס, איראן ואחרים אומרים זאת בקול רם. מה שהשתנה הוא היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. עם הכוח הזה יש לנו עכשיו חברים חדשים".

הביקור מעיד כי ישראל וליטא מתקרבות זו אל זו. ליטא רוצה את הנשק הישראלי ומקבלת אותו, ישראל רוצה את קידום האינטרסים שלה באיחוד האירופי ונענית באופן חלקי. בתווך נמצא הזיכרון. הליטאים מתמודדים עם עברם, אך לכל הדעות יש להם מה לשפר. ישראל פועלת להעלאת המודעות, מבקשת יותר הנצחה וחינוך, אך נזהרת לא למתוח את החבל יתר על המידה.

גיבורי האומה הליטאים הם אלה שנלחמו בכובשים הקומוניסטים, והצרה היא שאותן דמויות הן אלה ששיתפו פעולה עם הנאצים ולמעשה הובילו את רצח היהודים אפילו ללא הנחיה של היטלר, כך שכאשר ישראל או הקהילה היהודית מבקשות להסיר פסל או שלט הנצחה, הן לעיתים נוגעות בעצבים הליטאיים הכי רגישים. הממשלה המקומית מתאמצת לעשות, וזה הרקע לטיפוח הארכיון היהודי בספרייה הלאומית. נחשפים בו פנקסי קהילות וספרי רבנים, לצד כתבי ז'בוטינסקי וביאליק, טשרניחובסקי וקלויזנר. לחזות באיש הספר בנימין נתניהו, צאצא לבני ליטא, רכון עליהם כראש ממשלת ישראל, זוהי סגירת מעגל מכל בחינה.

נתניהו בליטא: "המיליונים שתקבל איראן ילכו לטילים"/ אריאל כהנא ישראל היום 24/8/2018

בפגישה עם נשיאת ליטא הזכיר נתניהו כי "סבא רבא שלי הגיע מליטא" • הוא הוסיף: "ליטא וישראל הן שותפות טבעיות" • בהמשך אמר נתניהו "כי כבוד גדול הוא לי להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שמבקר בליטא עם ראש הממשלה הליטאי"

"ההחלטה של האיחוד האירופי לתת 18 מיליון דולר לאיראן היא טעות גדולה. זה כמו גלולת רעל למפגינים האיראנים. לאן ילך הכסף? לטילים ולמשמרות המהפכה ולא לחקלאים ולנהגי המשאיות", כך אמר היום (שישי) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתדרוך עיתונאים בווילנה עם ראשי המדינות הבלטיות:

ר״מ אסטוניה מאריס קוקיניסקיס הגיב לדברי נתניהו ואמר: ״אסטוניה והאיחוד האירופי יעשו הכל כדי למנוע איראן נשק גרעיני״.

המפגש של ראשי המדינות התקיים בספריה הלאומית של ליטא בווילנה. תחילה התקיימה פגישה מצומצמת של ראשי הממשלות ואחר כך פגישה מורחבת בהשתתפות הפמליות. בפגישות דנו המנהיגים, בין היתר, בחיזוק היחסים בין ישראל למדינות הבלטיות וכן בהגברת שיתופי הפעולה בתחומים שונים. מלשכת רהמ נמסר כי ישראל רואה חשיבות רבה בפיתוח הקשרים עם גוש נוסף של מדינות אירופיות. מאוחר יותר ייפגשו בשנית ארבעת המנהיגים במסגרת ארוחת צהריים משותפת.

נתניהו גם נפגש היום עם נשיאת ליטא, דליה גריבאוסקאיטה, בארמון הנשיאות בווילנה. בפתח הפגישה אמר נתניהו כי "הביקור הזה הוא לא ביקור רגיל בשבילי, הוא מלא משמעות היסטורית, הן מבחינת ההיסטוריה של היהודים כאן בליטא והן מבחינת ההיסטוריה האישית שלי. סבא רבא שלי הגיע מליטא".

בפגישה עם ראש ממשלת ליטא, סאוליוס סקוורניאליס, שהתקיים במשרד ראש הממשלה בווילנה, אמר נתניהו: "כבוד גדול הוא לי להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שמבקר בליטא. אני רוצה לברך אותך על חגיגות ה-100 שנה לעצמאותה של ליטא.

"ליטא וישראל הן שותפות טבעיות. אנו חולקים את הערכים של החופש והדמוקרטיה. אנו שתי מדינות לאום שגאות בזהות הלאומית שלנו ומחויבות להגנה על זכויות הפרט. ליטא מדגישה בחוקה שלה שריבונותה שייכת לעם הליטאי בעודה שומרת על דמוקרטיה ללא דופי לכולם. אתם גאים מאוד במסורת, בשפה ובמורשת הייחודית שלכם ובבירה ההיסטורית שלכם. עליי לומר לך, ראש הממשלה, כל זה נשמע לנו מאוד מוכר.

"ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. גם אנחנו גאים בהיסטוריה הארוכה שלנו, בדמוקרטיה האיתנה והפלורליסטית שלנו שמבטיחה את זכויותיהם של כל אזרחינו. אנו גאים בשפה שלנו, שפה עתיקה – עברית, שהוחייתה אחרי אלפי שנים, במסורות שלנו ובבירתנו ההיסטורית ירושלים, אליה אני מזמין אותך ואת עמיתיך".

לדברי ראש הממשלה נתניהו, "היום המדינות שלנו משתפות פעולה מול אתגרי ההווה וניצול הזדמנויות העתיד. אחד האתגרים המשותפים בהווה הוא איום הטרור שיכול להתפשט ולהגיע לכל מקום. אנו משתפים פעולה גם בעניין הזה.

"ההזדמנות הגדולה שניצבת בפנינו, שדנו בה ארוכות בדיונים היום ונמשיך בוודאי הערב ומחר, היא הטכנולוגיה. שנינו מבינים שמהפכה גדולה מתחוללת בכלכלת העולם ובהיסטוריה. העתיד שייך לאלה שמחדשים. ישראל היא אומת החדשנות, ליטא היא אומת החדשנות - אנחנו יכולים להצליח יותר יחד.

"אני רוצה לציין שכל מאמץ של פעילות אנושית הופך לטכנולוגיה. ישראל היא מנהיגה עולמית בתעשיות העתיד, מהגנת סייבר לנהיגה אוטונומית, חקלאות מדויקת, רפואה דיגיטלית, כל סוג של טכנולוגיית מידע ותחומים רבים אחרים. ליטא היא מנהיגה עולמית בטכנולוגיית לייזר. אני מאוד מתרשם ממה שאני רואה כאן. ליטא היא גם מנהיגה עולמית בתחום מדעי החיים וגם בדברים רבים אחרים.

"אני מאמין שניצול הטכנולוגיות האלה מאפשר למדינות קטנות ליהנות מההשפעה שיש למדינות גדולות. כל אחד מאיתנו מנצל את הזדמנויות העתיד בדרכו המיוחדת אבל אנחנו יכולים לנצל אותן בצורה טובה יותר יחד".

עוד הוסיף נתניהו: "בשנה שעברה, המדינות שלנו חגגו 25 שנה ליחסים הדיפלומטיים בינינו. שיתוף הפעולה גובר כמובן מדי שנה, בייחוד מאז שפתחנו את השגרירות שלנו כאן בווילנה ב-2015". הוא הודה לראש הממשלה הליטאי וכן לשר החוץ לינאס, על העמדה החזקה שנקטתם בה בפורומים של האיחוד האירופי, למען האמת ולמען ישראל וההגינות.

"לעיתים קרובות, ישראל אינה זוכה ליחס ראוי מצד האיחוד האירופי ובריסל. סילופים רבים מופנים כלפינו, ומרענן לראות שאתה נוקט בעמדה של בהירות, אמת ואומץ. דיברנו כיצד ניתן להרחיב זאת".

נתניהו התייחס גם לסוגייה האיראנית ואמר: "בדומה לכך, אני מעריך את העובדה שנקטת בעמדה מאוד מפוכחת בנוגע לסוגית ההסכם עם איראן. זו הייתה עסקה רעה. היום שמענו ששלוש חברות תעופה גדולות, BA, KLM ו- Air France, הפסיקו את הפעילות שלהן באיראן. זה טוב. עוד רבות צריכות ללכת בעקבותיהן, עוד רבות ילכו בעקבותיהן. זאת כיוון שאיראן לא צריכה לקבל פרס על התוקפנות שלה באזור, על הניסיונות שלה לזרוע טרור ברחבי המזרח התיכון, באירופה ובמקומות רבים אחרים בעולם – כפי שהם עשו לפני מספר שבועות.

"אני מעריך את העמדה החשובה, המציאותית, העצמאית והמפוכחת של ליטא בנושאים אלה ואחרים.

"אבל הקשר שלנו כמובן עתיק מאוד ואינו רק נחלת ההווה. ליטא הייתה ביתם של אבות אבותיי במשך דורות רבים. סיפורם של יהודי ליטא הוא גם של ניצחון גדול וגם של אסון גדול. אחד מההוגים היהודים הגדולים, הגאון מווילנה, שיש לי קשר אליו, נולד ומת בליטא במאה ה-18. היה לו מוח מבריק לתלמוד. הוא עודד יהודים לעבור לארץ ישראל, ארץ אבותיהם ההיסטורית, והוא עודד יהודים ללמוד גם תורה וגם מדעים. זה היה כמעט לפני 300 שנה. רב, שחי לפני כמעט שלוש מאות, שהייתה לו חוכמה וחזון כזה, זה היה ייחודי. שילוב חזק של אמונה וספקנות לפני כמעט 300 שנה. אני נרגש מאוד מהעובדה שמדינתך החליטה לכבד את זכרונו של הגאון מווילנה ולציין את שלוש מאות השנה ללידתו. אנו מעריכים זאת מאוד כמדינה, כעם, ואני מעריך זאת מאוד באופן אישי".

נתניהו התייחס בעקיפין גם ל"חוק השואה" הפולני ואמר: "וילנה הייתה ידועה כירושלים של ליטא. אולם, כפי שאתה יודע היה גם פרק חשוך. היהודים מליטא הושמדו כמעט כליל בשואה על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה עמם.

"ראש הממשלה, אתה נקטת בצעדים גדולים למען הנצחת קורבנות השואה, ופעלת למען שיח פתוח על הפשע הנורא הזה שאסור שיקרה שוב לעולם, וברצוני להודות לך על מחויבותך להילחם באנטישמיות בכל מקום שבו היא מרימה את ראשה המכוער.

לדברי נתניהו, "דנו בנושאים רבים ויש לנו עוד נושאים רבים לדון בהם. אני מצפה לדיונים הללו כיוון שהם מציעים עתיד טוב יותר לשני העמים שלנו ואני מצפה להמשיך לחזק את היחסים החזקים שלנו אף יותר".

אתמול פורסם כי סיבת הביקור של נתניהו בליטא היא כדי "לאזן את היחס לישראל באיחוד האירופי שלא תמיד ידידותי כלפינו". הוא הסביר כי כדי לשפר את מעמד ישראל באירופה הוא מחזק את הקשרים עם גושי מדינות, כאשר הכוונה היא לפורום וישיגראד הכולל את פולין, צ'כיה, סלובקיה והונגריה. "כעת הדבר נעשה עם המדינות הבלטיות", אמר נתניהו.

"איזו גבורה, פאניה. מצדיעים לך" / חזקי ברוך , י"ג באלול תשע"ח 24/08/18  

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו השתתפו היום (שישי) בטקס אזכרה באנדרטת הזיכרון פונאר לזכר 70 אלף יהודי וילנה שנספו בשואה.

בטקס נשאה דברים גם ניצולת שואה שברחה מהגטו והצטרפה לפרטיזנים. במהלך הטקס העניק נתניהו מדליה ותעודה לנכדת משפחת חסידי אומות עולם.

"כאן התרחשה טרגדיה בלתי נשכחת, בוצע פשע שלא ניתן לסלוח עליו. כ-70,000 יהודים נרצחו בדם קר בידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, ו-30,000 לא-יהודים נרצחו גם הם. בסך הכול, 200,000 יהודים נרצחו כאן ובמקומות אחרים ברחבי ליטא, 95% מהיהודים שחיו במדינה הזו", אמר נתניהו.

"לפני השואה וילנה היתה מרכז גדול ללימוד והשכלה יהודיים. היא היתה ידועה כ'ירושלים של ליטא' בעומדנו כאן היום אנו זוכרים את כל מי שנספה ואת כל מה שהושמד. אנו זוכרים את הכוח יוצא הדופן של מי ששרד. נמצאת איתנו היום אישה מרשימה, היא התחבאה במבצר פרטיזני יהודי עמוק ביער ולחמה באומץ לב בנאצים יחד עם עוד מאה יהודים שברחו איתה. איזו גבורה, פאניה. לעד אנו מצדיעים לך".

"היום אנו מצדיעים גם לגבורה של אותם ליטאים שבשונה ממשתפי הפעולה, סיכנו את חייהם ואת חיי בני משפחותיהם והפגינו לא רק גבורה אישית, אך גם את הגבורה הגדולה מכול, סיכון משפחותיהם. הם הצילו יהודים רבים. היו 900 חסידי אומות עולם כאלה. תמיד נכבד את זכרם.

היום אנו מכבדים את דומס ומריונה ויסצ'י. הם החביאו את שכנם, אהרון, בחווה שלהם והם בנו בונקרים ומנהרות כדי לאפשר לו לברוח. נכדתם נמצאת עימנו היום כדי לקבל מדליה בשמם. השואה היתה הפשע הנורא בתולדות האנושות. עלינו לזכור אותה, ואסור שהלקח שלה יישכח".

נתניהו הוסיף "אני מודה לממשלת ליטא על כך שהיא נוקטת צעדים חשובים כדי להנציח את השואה ולשמר את האמת בנוגע לשואה.

שני לקחים נלמדים מהשואה, הראשון הוא שעלינו להילחם בברבריות בשלביה הראשונים, אחרת היא תשרוף את כולנו. והשני, עבורנו היהודים, הוא שאסור שנישאר שוב חסרי הגנה.

אני נמצא כאן, מפני שלפני למעלה ממאה שנים, סבי, שהיה תלמיד צעיר בישיבה, הוכה כמעט עד מוות, במקום לא רחוק מכאן בידי חוליגנים אנטישמיים. לפני שאיבד את הכרתו, הוא אמר, 'אם אחיה, אקח את משפחתי לארץ ישראל כדי לבנות מחדש את חיינו העצמאיים, כך שנוכל להמשיך את המסורת של המכבים האמיצים. אנו נגן על עצמנו'. אני מבקש לומר היום לסבי, 'סבא, אני שבתי לכאן. שבתי ליער המוות כראש ממשלת ישראל'. לעולם לא נהיה חסרי הגנה שוב. יש לנו מדינה, יש לנו צבא ואנו מסוגלים להגן על עצמנו, בעצמנו. לעולם לא ניתן שיובילו אותנו שוב לטבח. ישראל חזקה; ישראל גאה; ישראל היא לנצח. עם ישראל חי".

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה