אולם כנסים על בית העלמין היהודי העתיק בווילנה

ליטא זונחת תוכנית לבניית מרכז כנסים על בית קברות יהודי לשעבר יענקי פרבר, ט' אלול תשפ"א 17/08/2021 10:32

ממשלת ליטא גנזה תוכניות לבנות מרכז כנסים נוצץ על מה שהיה פעם בית קברות יהודי בעיר הבירה וילנה בגלל האופן שבו מגיפת הקורונה "שינתה את שוק התיירות והסביבה של הכנסים"

ממשלת ליטא מסרה הצהרה בנוגע לתוכנית לבנות מרכז כנסים על מגרש בית קברות יהודי לשעבר, והודיעה כי התוכנית מבוטלת.

מתחם ספורט ישן שנסגר בשנת 2004 כבר יושב על חלק מהשטח שהיה בעבר בית קברות 'פירמונט', שבו אלפי יהודים קבורים, כולל גאוני עולם, תוכנית הממשלה הייתה להפוך את המתחם הישן למרכז כנסים בעלות 25 מיליון דולר, הבנייה תוכננה בשנת 2023.

מתנגדי התוכנית, כללו ארגונים רבים מכל העולם, נאבקו במשך שנים נגד מרכז הכנסים, וחברים רבים אחרים בקהילה היהודית של ליטא המונה כ-2,500 איש, טענו כי התוכנית היא עלבון לזכרם של האנשים הקבורים שם. על פי דיווחים בתקשורת המקומית, "הממשלה קוברת את הפרויקט של מרכז הקונגרסים בווילנה - היא תחפש הזדמנויות אחרות להחיות את אולם הקונצרטים והספורט לשעבר בווילנה".

בדיווח נאמר עוד, כי "המגיפה שינתה את שוק התיירות והסביבה של אירועים בכנסים, ולכן התוכניות מותאמות לתוכנית הקודמת של לפני הקורונה, הממשלה מחפשת פתרונות אחרים".

עוד דווח, כי תוכנן בעבר שמרכז הקונגרסים בווילנה יתחיל לפעול בשנת 2023, אך הממשלה הפסיקה לממן את הפרויקט: הכספים שהוקצו לו הוסרו מתוכנית ההשקעות השנה.

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים" בדצמבר 2020, ממשלת ליטא הסירה מתקציב המדינה את התקצוב לבניית אולם כנסים ענק על שטח בית העלמין היהודי. סך של חצי מיליון יורו שיועדו להמשך תכנון בניית בית התרבות על בית הקברות, הוקפא אז. גם תקציב נוסף בסך 27 מיליון יורו שנועדו כתוספת תקציב לסיוע, הוקפאו באותו הזמן.

התקשורת הליטאית פרסמה כי באוגוסט 2020 "בית הדין הרבני בבני ברק יצא נגד ההחלטה לשפץ את הבניין שנבנה בבית הקברות הישן בווילנה ולהפוך אותו לאולם קונצרטים". ואכן בית דין צדק בני ברק פרסם צו מניעה חמור נגד כל סיוע בעבודות, בתכנון או בפיקוח בבית העלמין. לגל המחאה הצטרפו ארגונים יהודים בארה"ב ובאירופה. התקשורת הליטאית ציינה, כי "דעת הרבנים לא השפיעהעל מנהל הפרויקט שנקבע בשום צורה". אך "יושב בשמים ישחק", והליטאים ביטלו את התוכנית לבניית מתחם כינוסים חדש בגלל נגיף הקורונה שבעצם מגביל משתתפים רבים במתחם סגור.

'רגישות' ליטאית: אולם כנסים יבנה על בית העלמין העתיק היהודי בווילנה/ משה ויסטוך, אתר כיפה 12/1/2017

פרויקט נדל"ן במימון של ממשלת ליטא והאיחוד האירופי החל להיבנות על בית העלמין היהודי העתיק בווילנה. אלפים מתנגדים ומוחים על "חילול מחפיר של אלפי הנפטרים"

אנטישמיות או סתם חוסר רגישות? בווילנא שבליטא מתכננים לבנות אולם כנסים על בית הקברות הישן שבעיר. כך מדווח העיתון היהודי-אמריקני 'טאבלט'.

לפי הדיווח, ממשלת ליטא תשקיע בפרויקט 25 מיליון דולרים, כאשר חלק מהמימון יגיע מהאיחוד האירופי. 16 אלף יהודים בווילנא ובאירופה, חתמו על עצומה היוצאת נגד הריסת בית העלמין שפעיל מאז המאה ה-16.

וילנא היתה ידועה בעבר כאחד ממוקדי היהודים הגדולים והחשובים באירופה. אחד הדמויות התורניות המפורסמות של העם היהודי ומי שמזוהה עם העיר, הוא רבי אליהו בן שלמה זלמן, מי שזכה לכינוי הגאון מווילנא. לאחר השואה הקהילה היהודית בעיר הצטמצמה מאוד וכיום שיעור יהודי וילנה עומד על כאחוז אחד בלבד.

בתגובה לתוכנית להקמת האולם החדש, מנסה קבוצה של פעילים יהודים, בשיתוף היסטוריונים מרחבי העולם, לעורר מהלך שישמר את בית הקברות על מקומו. "בית הקברות הוא בן למעלה מ-500 שנה. קבורים בו אלפי יהודים, ביניהם רבים מתור הזהב של העיר וילנה שכונתה 'ירושלים של ליטא'", כך נכתב בעצומה נגד התכנית, "מדובר באדמה קדושה, והשלטונות צריכים לשמר אותה ולבנות מונומנט זיכרון במקום. במקום זה, גורמים עסקיים יחד עם פוליטיקאים ופעילים אנטישמיים, חברו יחד כדי להקים אולם כנסים שבו אלפים יוכלו לנאום, לשיר, לשתות ולאכול - וכל זאת על האדמה שבה קבורים רבים כל כך. בגלל השואה, לרבים מאוד מהנקברים במקום אין משפחה שיכולה להגן עליהם ולשמור על קבריהם".

אחרים ציינו את הקשר בין התכנית לזה שבית העלמין הוא יהודי, "זה דבר שלעולם לא היה קורה לבית קברות נוצרי. ההחלטה ללעוג לזכרו של בית הקברות היהודי תהיה טעות איומה ובכייה לדורות. מנגד, העברת אולם הכנסים למיקום אחר ושימור בית הקברות במקום, תהיה כבוד גדול עבור הממשלה הדמוקרטית של ליטא, שגם חברה באיחוד האירופי".

על התוכנית, שכבר החלה בחלקה לצאת אל הפועל, קמו בעבר מתנגדים בקרב שורת רבנים שדרשו לבטל את מה שכונה בפיהם "הפגיעה הנוראה וחילול מחפיר של אלפי הנפטרים הטמונים בבית העלמין היהודי העתיק".

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה