יום השואה הבינלאומי-2011

יעקב גוטרמן, יו"ר מורשת, מנחה את האירוע

מורשת, בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ',  ציינה את יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה לשנת 2011 ב"בית וילנה", בתל אביב.  

כידוע, לפני מספר שנים קבעו האומות המאוחדות את תאריך ה- 27 בינואר כיום הזיכרון הבינלאומי לזכר קורבנות השואה.  בתאריך זה בשנת 1945 שיחרר הצבא האדום את מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בפולין. בקביעת תאריך זה ביקשו האומות המאוחדות לסמל את מאבקן של בעלות הברית נגד גרמניה הנאצית ובעלות בריתה, ואת סבל העם היהודי בתקופת השואה. האירוע המוצלח שארגנה מורשת התקיים ב"בית וילנה" בתל אביב, בהשתתפות קהל רב.

יום העיון עסק בנושא "אושוויץ ומשמעות הזיכרון" והוקדש לזכרו של יהושע (רובינו) ביכלר ז"ל, חבר קיבוץ להבות חביבה, שהיה מנהל ארכיון מורשת במשך שנים רבות. משפחתו נכחה באירוע.

את האירוע הנחה יעקב גוטרמן, יו"ר מורשת. הזמר דני כץ שר שירים ארץ-ישראליים בליווי הקהל.

אחריו עלה לברך יהודה ברעם, מנכ"ל חבצלת, שהודה לאנשי בית וילנה על שיתוף הפעולה עם מורשת ועל האירוח. "אושוויץ הפך לסמל לרוע המוחלט והתגלמות השטניות של שואת יהודי אירופה", אמר.

מיכאל שמייביץ', יו"ר איגוד יוצאי וילנה בירך גם הוא על שיתוף הפעולה עם מורשת וציין שמורשת היא בין המוסדות החשובים בארץ שעוסקים בטיפוח זיכרון השואה. בתור ניצול שואה אמר כי את אושוויץ שיחררו מאוחר מדי. בחצי השנה האחרונה של המלחמה, הספיקו הגרמנים לרצוח כחצי מיליון מיהודי הונגריה ויהודי גטו לודז' שחוסל – נשלחו אף הם לאושוויץ. "כל האירועים שהתרחשו בשואה פעלו לרעת היהודים", ציין, "אנו מקווים כי הצלחנו להעביר לדורות הבאים את הפחד, התסכול והזעם שלנו כלפי מה שקרה אבל גם את לפיד הגבורה".

ד"ר גרסיאלה בן-דרור, מנכ"ל מורשת

 ד"ר גילה פטרן, חוקרת יהדות סלובקיה, נשאה דברים לזכרו של יהושע ביכלר ז"ל. היא סיפרה על אישיותו ועל מחקריו האקדמיים, שעסקו ברובם בשואת יהודי סלובקיה. היא הזכירה פרקים מהביוגרפיה שלו – כיצד נשלח עם משפחתו מסלובקיה למחנה אושוויץ ושרד יחיד ממשפחתו את התופת, כולל שתי צעדות מוות. את המושב האקדמי הנחתה ד"ר גרסיאלה בן-דרור, מנכ"ל מורשת. בדבריה היא הודתה לוועידת התביעות ולקרן חבצלת על התמיכה רבת השנים במורשת ובפעילותה להנצחת השואה ולחינוך. פרופ' משה צוקרמן מאוניברסיטת תל אביב נשא את ההרצאה המרכזית, על הנושא "אושוויץ כסמל בזיכרון הישראלי והבין-לאומי". את ההרצאה המרתקת הזו הקדיש לאביו, שהיה ניצול אושוויץ.

כתבה: דניאלה אוסצקי

צרו איתנו קשר:

שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
שדה זה הוא חובה.
עמוד-בית-V2_0000s_0000_Rectangle-4-copy-7

צרו קשר

איגוד יוצאי וילנה (בית וילנה והסביבה)
שד' יהודית, 30 תל אביב

למכתבים: ת.ד. 1005, רמת השרון, 4711001 טלפון 5616706 03
[email protected]

הצהרת נגישות

הפייסבוק שלנו

X סגירה